Jak celebryci i influencerzy inwestują w NFT i BTC?
Nie ustaje szum wokół NFT i metaverse. Inwestowanie w kryptowaluty stało się modne. Celebryci i influencerzy szybko zdali sobie z tego sprawę i już zarabiają grube miliony na sprzedawaniu swoich NFT. Która gwiazda show biznesu ma głowę do interesów?
Cała technologia blockchain rozwija się bardzo dynamicznie. Pojawiają się nowe produkty oparte na kryptowalutach, a dostawcy usług poszukują kolejnych ambasadorów. Cyfrowe aktywa zyskały zainteresowanie nie tylko wśród zagranicznych, lecz również wśród polskich celebrytów. W polskim świecie kryptowalut porusza się m.in. Krzysztof Gonciarz, Magda Gessler, Ola Nowak i Malik Montana. Inwestycje gwiazd w kolekcje NFT stają się powoli standardem.
Akon i jego Akoin
Tokeny NFT (niewymienne tokeny) istnieją na rynku już dobre parę lat. Ostatnio jednak można zaobserwować, że technologia ta zyskuje na popularności. Amerykański raper Akon należy do jej największych zwolenników. Od wielu lat inwestuje w branżę, a kryptowaluty nazywa pewnym kluczem do utworzenia nowoczesnego społeczeństwa. Muzyk stworzył także własny token – Akoin (AKN).
To jednak nie wszystko. Akon angażuje się w projekt smart city, opierającego się na technologii blockchain. Według wstępnych planów, senegalskie Akon City ma powstać do 2030 roku. Miasto zaprojektowano inspirując się filmem Marvela „Czarna Pantera”. Ma być miejscem innowacji i rozwoju, oczywiście zasilanym przez kryptowalutę AKN.
Jason Derulo i jego CryptoPunk
Znany amerykański piosenkarz, Jason Derulo jest wyraźnym zwolennikiem krypto. Zainwestował w NFT i zmienił swoje zdjęcie na Twitterze na CryptoPunka. Poza inwestycją w znaną kolekcję muzyk wspierał także ekosystem Solana, czyli blockchain, na którym wydano w zeszłym roku wiele głośnych projektów NFT.
To nadal nie wszystkie działania Jasona Derulo w branży krypto. Wraz z innymi gwiazdami m.in. z Katy Perry i The Chainsmokers zainwestował w Audius, kryptograficznego rywala Spotify i Soundcloud. Audius to platforma do strumieniowego przesyłania muzyki, oparta na technologii blockchain.
Kim Kardashian królową kryptowalut?
Kim Kardashian nie od dziś nazywana jest królową kryptowalut i raczej nie trzeba jej nikomu przedstawiać. To jedna z popularniejszych celebrytek i influencerek na świecie, a przy tym, ze względu na swoje zasięgi jedna z najbardziej wpływowych postaci w świecie kryptowalut i kolekcji NFT. Adam Waytz, profesor z Kellogg School of Management na Northwestern University, porównał bitcoina do Kim. Powiedział o BTC, że:
To coś w rodzaju Kim Kardashian pieniędzy. Kim Kardashian słynie z tego, że jest sławna. Bitcoin jest cenny, ponieważ wiele osób zgodziło się go wycenić.
Ostatnio głośno było jednak o niefortunnej reklamie, którą Kim umieściła na swoim Twitterze. Szef brytyjskiego Urzędu Nadzoru Finansowego (FCA) Charles Randell stwierdził, że amerykańska influencerka dopuściła się spekulacji, promując niesprawdzony token na swoim Instagramie, mającym 250 mln obserwującym. Zarzuca jej wprowadzenie konsumentów w błąd i promowanie podróbki Ethereum o nazwie Ethereum Max (EMAX). Celebrytka w swojej reklamie twierdziła, że słyszała o tokenie od swojego przyjaciela.
Paris Hilton “kocha bitcoina”
Paris Hilton to nie tylko modelka, celebrytka i dziedziczka fortuny Hiltonów. To także bizneswoman, która oświadczyła ostatnio, że „kocha bitcoina”. Wcześniej opublikowała artykuł o NFT na swoim blogu, a w wywiadach śmiało wypowiada się na temat wirtualnego świata metawersum, nazywając go „przyszłością imprezowania, interakcji z ludźmi i bycia towarzyskim.”
Paris sprzedała swój niezbyt urodziwy malunek na platformie aukcyjnej Cryptograph za 40 ETH. A ostatniego sylwestra spędziła w metaverse, gdzie wystąpiła jako swój awatar. Twierdzi, że zabrała w ten sposób swoich fanów do miejsca, w którym mogli oddać się przyjemnościom związanym z modą i muzyką.
#TheSandbox 🤝 @ParisHilton #SXSW │ @SXSW pic.twitter.com/iF8rfyNN0a
— The Sandbox (@TheSandboxGame) March 16, 2022
Komentując swój występ w metaverse powiedziała:
Jestem bardzo podekscytowana i zaszczycona, że mogę być częścią tego ważnego momentu dla The Sandbox. Bardzo wierzę w metaverse i sposób, w jaki technologie Web3 wzmacniają pozycję twórców, graczy i artystów. Jest to tak ważny ruch i społeczność, jestem dumna, że mogę być jej częścią. Nie mogę się doczekać, aż ludzie zobaczą, jakie niesamowite doświadczenia ja i The Sandbox wniesiemy razem do metaverse.
Paris Hilton zaczęła swoją przygodę z kryptowalutami w 2016 roku. Od tego czasu zgromadziła kolekcję NFT liczącą 141 niewymiennych tokenów. Wśród nich m.in. Bored Ape.
Lionel Messi i jego premia w fan tokenach
Jeden z najlepszych piłkarzy świata Lionel Messi zdecydował, że część ze swojej pensji zacznie pobierać w kryptowalutach. Podpisując kontrakt z wicemistrzami Francji otrzymał premię powitalną w wysokości 25-30 milionów euro. Część tej premii przekazano mu w formie fan tokenów klubu, tj. wirtualnej walucie emitowanej w technologii blockchain za pośrednictwem platformy socios.com. Wypłata wynagrodzenia w kryptowalutach w przyszłości może być całkiem powszechnym zjawiskiem.
Poprzednia drużyna Messiego, FC Barcelona w ciągu dwóch godzin sprzedała tokeny o nazwie BAR o łącznej wartości 1,3 mln USD.
Platforma Socios niewątpliwie podbija rynek piłkarski. Swoje tokeny wyemitował już między innymi Juventus Turyn, Atletico Madryt, AC Milan, a także… Legia Warszawa. Kiedy na początku 2021 roku polski klub piłkarski ogłosił nawiązanie współpracy z platformą socios.com i w efekcie parę miesięcy później wyemitował fan tokeny o wartości ok. 2 mln złotych – nie brakowało słów krytyki. Cenę za jeden fan token o nazwie „LEG” ustalono na poziome 2 EUR. Jeden użytkownik mógł nabyć maksymalnie do 25 tokenów. W pierwszej emisji tokenów, 200 000 sztuk przeznaczonych na sprzedaż rozeszło się w niecałe 15 minut. Co daje posiadanie “LEG”? Im więcej tokenów, tym więcej masz do powiedzenia na przykład w kwestii tego, jaki ma być wzór nowej koszulki klubowej.
Mike Tyson stworzył “tysonowe portfele”
Kiedy bokser Mike Tyson zakończył swoją karierę sportową, wówczas stał się celebrytą. Zajmował się promocją wielu marek. W 2015 roku sygnował swoim nazwiskiem sieć bitomatów. Zaczął współpracę z Bitcoin Direct. To jednak nie wszystko, ponieważ stworzył także „tysonowe” portfele, które umożliwiały inwestorom przechowywanie bitcoinów. Portfele sygnowane przez Tysona nie zdobyły wielkiej popularności, ale mimo to bokser nie miał oporów, by podjąć współpracę z firmą Glidera, która wdrożyła w nich narzędzie do wymiany kryptowalut.
Mike Tyson nie zapomniał także o swojej kolekcji NFT na Opensea. Uruchomił ją w sierpniu 2021 roku, współpracując z artystą Corym Van Lewem.
To nie koniec działalności Tysona w świecie krypto. Na początku tego roku zamieścił tweeta, w którym zapytał swoich odbiorców: Jak wysoko według Ciebie urośnie SOL?
How high do you think Sol will go?
— Mike Tyson (@MikeTyson) January 15, 2022
Jednakże wówczas żaden z użytkowników Twittera nie przedstawił sportowcowi w komentarzu szczegółowej analizy dotyczącej ceny Solany. Dzień wcześniej bokser napisał na Twitterze “All in on Solana”, sugerując, że znaczną część swego kapitału przeznaczył na inwestycję w SOL.
Snoop Dogg i jego kolekcja NFT
Snoop Dogg to 51-letni raper, który także zdążył już zrobić furorę w przestrzeni NFT. Współpracował z cyfrowym artystą, który stworzył mem Nyan Cat. Finalnym produktem było wówczas NFT zatytułowane Nyan Dogg. Przy współpracy z Coldie wypuścił kolejny niewymienny token, tym razem o nazwie Decentral Eyes Portrait Series. Dogg twierdzi także, że jest pseudonimową osobowością Cozomo, która wydała miliony USD na różne kolekcje NFT.
Ale to nie wszystkie kryptograficzne działania rapera. Snoop Dogg, odtwarza w The Sandbox swoją kalifornijską posiadłość.
Wirtualna ziemia w The Sandbox sprzedawana jest jako NFT. To unikalne tokeny, przyznające prawo własności do cyfrowych przedmiotów (cyfrowych działek). Warto zaznaczyć, że NFT The Sandbox mogą być zarówno kupowane i sprzedawane tak samo jak inne kolekcje NFT na platformach takich jak np. OpenSea. Działka obok Snoop Dogga została kupiona za ok. 450 tysięcy USD. Członek zarządu The Sandbox, Matheiu Naouzareth powiedział, że kiedy zwrócili się do Snoop’a z propozycją współpracy, raper od razu wyraził ogromne zainteresowanie. Jest to kolejny artysta, który zainteresował się metaversum. W listopadzie wirtualny koncert zapowiedział tam Justin Bieber.
Jeśli ten wirtualny, alternatywny świat stanie się już odpowiednio dopracowany, a największe z firm będą kontynuować działania w metaverse to istnieje szansa, że stanie się on jednym z najgorętszych trendów w branży cyfrowych aktywów. O tym, czy warto inwestować w działki w metaverse, dowiesz się z naszego artykułu.
Gessler, Montana, Jędrzejczyk i inni…
Także na naszym „polskim podwórku” można odnaleźć przykłady osób publicznych, które wyraźnie zainteresowały się aktywami cyfrowymi. Polscy celebryci również zaangażowali się w NFT. Mowa o kolekcji Fancy Bears Metaverse (FBM). Stworzyła ją polska firma Fanadise, która przyciągnęła uwagę m.in. Krzysztofa Gonciarza, Malika Montany, Magdy Gessler, Oli Nowak i Joanny Jędrzejczyk. Celebryci otrzymali spersonalizowaną grafikę NFT, nawiązującą do ich wyglądu. Łącznie przygotowano 8888 miśków. Fanadise kusi potencjalnych nabywców NFT licznymi konkursami. Wśród nagród wymienić można m.in. samochód Ferrari. Poza tym, posiadacze otrzymują również limitowaną kolekcję ubrań i raz w roku będą mogli uczestniczyć w specjalnych imprezach wśród celebrytów.
Obecnie najtańsze Fancy Bears kosztują od 0.55 ETH, czyli 1625 dolarów a cała kolekcja jest wyceniana na ponad 12 mln USD. Projekt przyciągnął jednak uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który sprawdza powiązane działania polskich influencerów i to czy odpowiednio wyraźnie oznaczają reklamy.
Warto dodać, że Fanadise to platforma, której założyciele prowadzą od wielu lat agencję DDOB, wspierającą największych influencerów. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że wykorzystali oni swoje powiązania z celebrytami i pojawienie się “miśków” na ich profilówkach mogło być świetnie przemyślaną akcją marketingową.
Tiktokerka Martirenti sprzedająca miłość w NFT
Miłość za milion złotych? Oczywiście! Tiktokerka Martirenti sprzedała za taką sumę swoją „cyfrową miłość” w postaci NFT.
Mówią, że miłość nie jest na sprzedaż. A jednak! Martirenti to właściwie Marta Rentel, polska influencerka, która swoją popularność zdobyła przede wszystkim na Instagramie i TikToku. Gwiazda z ogromnymi zasięgami postanowiła wydać swoje NFT reprezentujące… cyfrową miłość. Influencerka ogłosiła, że zwycięzca aukcji zyska prawo nie tylko do jej wirtualnego uczucia. Zapewniła również, że zabierze go na kolację w fizycznym świecie. Chociaż może brzmieć to nieco absurdalnie, “Cyfrowa Miłość” została kupiona za kwotę ok. miliona złotych.
Influencerka zapytana o źródło pomysłu na NFT, odpowiadała:
Miłość fizyczna, miłość platoniczna i miłość cyfrowa mogą być różne, ale każda z nich jest prawdziwa w taki sam sposób, jak wszystkie nasze myśli i uczucia. A cyfrowe znaczy wieczne. Przecież wszystko, co teraz jest digitalizowane, zostanie z nami do końca świata.
Warto dodać, że cała akcja, łącznie z tokenem NFT, została stworzona również przez Fanadise, a wiele osób podważa całą transakcję, sugerując, że to również akcja marketingowa mająca pomóc w reklamie platformy. Wszak kwota okrągłego miliona potrafi pobudzić wyobraźnię.
Doda i skan 3D
Rynkiem NFT zainteresowała się także polska wokalistka Doda. Dorota Rabczewska sprzedaje w formie NFT skany 3D… swojego ciała! Podzieliła skan na 400 fragmentów i sprzedawała je osobno. Wokalistka nie kryła emocji związanych z nowym pomysłem:
Jestem bardzo podekscytowana na samą myśl o współpracy z #Fanadise, długo czekałam żeby zrobić coś nowego, coś nietypowego dla mnie. Z Fanadise będę mintować moje własne NFT. Nie obchodzą mnie kontrowersje, tylko fani. Kocham ich i każdemu chcę dać trochę siebie. Czasem muzyka to za mało, dlatego poszłam krok dalej. Instastory może zniknąć, koncert może się skończyć, ale moje puzzle 3D będą wieczne.
Piosenkarka podkreśla, że krok wejścia do świata NFT podjęła bardzo świadomie i zawsze stara się wyznaczać trendy. Cena wywoławcza pierwszej partii niewymiennych tokenów to 750 złotych za sztukę. Obecnie na sprzedaż pozostała już tylko najdroższa część kolekcji. Twórcy musieli nieco zrewidować cenę i wynosi ona 450 USD/token. Widocznie drop numer 3 nie sprzedał się już tak dobrze.
Wizerunek celebrytów nie tylko w pozytywnym świetle…
Z gigantycznego wpływu celebrytów na rynek zdają sobie sprawę także oszuści. Nie mają skrupułów i wykorzystują wizerunki gwiazd bez ich wiedzy, próbując w ten sposób zdobyć zaufanie konsumentów. Jedną z ofiar scamu związanego z kryptowalutami był m.in. Robert Lewandowski. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zaapelował na Twitterze o rozwagę i opisał sposób działania oszustów.
– Otrzymujemy sygnały od konsumentów, którzy stracili pieniądze, ponieważ zaufali informacjom w reklamach, które bezprawnie wykorzystały wizerunek znanych osób – polityków, aktorów, sportowców – mówi Tomasz Chróstny, Prezes #UOKiK
⬇️⬇️⬇️ pic.twitter.com/JnuBkwWCYn— UOKiK (@UOKiKgovPL) March 9, 2022
Jeżeli widzisz wywiad, w którym Robert Lewandowski wyznaje u Kuby Wojewódzkiego, jak zarobił miliony z botem tradingowym, niemal na 100% jest to pułapka. Jeśli zastanawiasz się, czy wszystkie inwestycje w kryptowaluty to scam, jak rozpoznać scam i jak bezpiecznie inwestować w krypto napisaliśmy o tym m.in. tutaj.
NFT (non-fungible token) – to cyfrowe aktywo, którego główną cechą jest unikalność potwierdzona zapisem w technologii blockchain. W tym przypadku “niewymienny” powinien być zrozumiany jako “nie posiadający odpowiednika w innych przedmiotach czy walutach”. Tokeny NFT nie posiadają więc żadnej wartości ustalonej “na sztywno”. Bardziej od klasycznych kryptowalut przypominają cyfrowe dzieła sztuki, gdzie każdy token jest wyjątkowy, niepowtarzalny, odrębny. Więcej o tym, czym jest NFT (link).
Śledź CrypS. w Google News. Czytaj najważniejsze wiadomości bezpośrednio w Google! Obserwuj ->
Zajrzyj na nasz telegram i dołącz do Crypto. Society. Dołącz ->
Aktualnie brak komentarzy.