fbpx

Giełda GPay zamknięta przez brytyjski Sąd Najwyższy

Zerelik Maciej
bitcoin i kajdanki Cyberprzestępczość

Brytyjski Sąd Najwyższyy wyznaczył Oficjalnego Syndyka (Official Receiver) jako likwidatora giełdy kryptowalutowej, GPay Ltd. Zgodnie z ogłoszeniem opublikowanym 30 czerwca przez brytyjski urząd ds. upadłości, giełda kryptowalutowa wykazała oznaki bycia „niczym innym jak scamem”.

Fałszywe oświadczenia

Giełda GPay, znana również wcześniej jako XtraderFX i Cryptopoint, reklamowała swoje usługi w internecie i poprzez kanały mediów społecznościowych. Urząd ds. upadłości uważa, że reklamy te fałszywie twierdziły, iż platforma została poparta przez przedsiębiorców, którzy pojawili się w nieokreślonym, pierwszorzędnym brytyjskim programie telewizyjnym oraz na prestiżowej stronie internetowej poświęconej oszczędzaniu pieniędzy.

Po otrzymaniu skarg od władz lokalnych, urząd przeprowadził poufne dochodzenie w sprawie działalności GPay. Ujawniło ono, że co najmniej 108 klientów zadeklarowało, stratę około 1,5 miliona funtów (1,84 miliona dolarów) podczas handlu na platformie.

GPay to scam

David Hill, główny detektyw brytyjskiego urzędu ds. upadłości, skomentował:

„Giełda GPay przekonała klientów do zainwestowania znacznych sum pieniędzy w handel kryptowalutami. To był tylko przekręt, ponieważ GPay podstępem, pod fałszywym pretekstem, oszukiwała swoich klientów, by korzystali z platformy internetowej. Żaden klient nie odniósł korzyści, ponieważ ich inwestycje zostały utracone”.

Do sądu wpłynęły również doniesienia, że klientom odmówiono wypłaty środków, jeżeli nie prowadzili oni aktywnego handlu zdeponowanymi środkami.

Sprawa GPay zakończyła się w dniu 23 czerwca 2020 r. petycją przedstawioną przez Sekretarza Stanu ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej (BEIS).

Likwidując spółkę, sąd stwierdził, że wykazała ona brak uczciwości handlowej, nie złożyła ustawowego sprawozdania finansowego i nie działała pod zarejestrowanym adresem.

Niedawno brytyjski urząd ds. standardów reklamy (United Kingdom Advertising Standards Authority, ASA) oraz biuro reklamy internetowej (Internet Advertising Bureau, IAB) uruchomiły nowy system wykrywania i usuwania nieuczciwych reklam internetowych.

Główny organ nadzoru finansowego w Wielkiej Brytanii, Financial Conduct Authority, stwierdził, że w latach 2018-2019 brytyjscy inwestorzy stracili ponad 34 mln dolarów z powodu scamów kryptowalutowych i forex.