Polski bank wykorzystuje blockchain w dość zaskakującym celu | Wiadomości | CrypS.

Polski bank wykorzystuje blockchain w dość zaskakującym celu

Bank Pekao S.A. rozpoczyna współpracę z Aleph Zero. Cel? Tokenizacja dzieł sztuki i ich archiwizacja na blockchainie. Chodzi o projekt ARCHIV3.


  • Bank Pekao S.A. rozpoczyna współpracę z Aleph Zero.
  • Celem inicjatywy jest tokenizacja sztuki znanych polskich malarzy.

Bank Pekao S.A. chce tokenizować sztukę

Blockchain kojarzy się przede wszystkim z przesyłaniem kryptowalut. Tyle że technologia ta może służyć do realizacji innych celów. Przykładowo, archiwizacji danych.

Dostrzega to Bank Pekao, który chce wykorzystać teraz łańcuch bloków do ochrony sztuki.

Owocem tej koncepcji jest ARCHIV3. Projekt wykorzysta blockchain do archiwizacji dzieł sztuki w Arctic World Archive (AWA), nazywanym również „Biblioteką Końca Świata”.

Nim przejdziemy dalej, warto wyjaśnić, czym jest AWA.

Znajduje się na archipelagu Svalbard i jest jednym z najbezpieczniejszych miejsc na Ziemi. Powstało w 2017 roku i od tego czasu jest skarbcem dóbr kultury. I to dosłownie: chroni dzieła sztuki przed klęskami żywiołowymi czy cyberatakami.

Cały system jest tak zaprojektowany, że do jego działania nie potrzeba prądu ani ludzkiej działalności. Dzięki temu może działać przez wieki i tak przechować spuściznę naszej cywilizacji.

Na miejscu znajdują się już m.in. manuskrypty z Biblioteki Watykańskiej, dokumenty UNESCO, UNICEF oraz kod źródłowy GitHub, a nawet tomiki poezji Wisławy Szymborskiej czy książki Olgi Tokarczuk.

ARCHIV3

Teraz do powyższego dochodzi projekt ARCHIV3. Chodzi więc o digitalizację dzieł sztuki, m.in. takich malarzy jak Jan Matejko, Stanisław Wyspiański i Wojciech Kossak.

Bank Pekao i Aleph Zero przygotują wysokiej jakości cyfrowe repliki ich obrazów. Na ich bazie powstaną NFT, które trafią na blockchaina Aleph Zero.

Ostatnim krokiem będzie tokenizacja w Arctic World Archive.

Antoni Zolciak, współzałożyciel Aleph Zero, tak oto opisał koncepcję w rozmowie z BeInCrypto Polska:

Odwiedzenie Svalbardu i zobaczenie na własne oczy, jak blockchain może być wykorzystywany do zabezpieczania sztuki i artefaktów kulturowych dla przyszłych pokoleń, było niezwykle inspirujące. To niesamowite myśleć, że technologia, którą rozwijamy dzisiaj, pozwoli ludziom za kilkadziesiąt lat doświadczać i chronić historie oraz dzieła naszych czasów.

Dodał, że “Aleph Zero został wybrany głównie ze względu na niskie koszty przechowywania i minimalny ślad węglowy, co staje się coraz ważniejsze dla dużych przedsiębiorstw”.

Cieszymy się, że jedna z największych instytucji finansowych w Europie Środkowej eksploruje Web3 w celu tokenizacji swojej ogromnej kolekcji sztuki i z niecierpliwością czekamy na kolejne wspólne projekty

– spuentował swoją wypowiedź.


Śledź CrypS. w Google News. Czytaj najważniejsze wiadomości bezpośrednio w Google! Obserwuj ->

Zajrzyj na nasz telegram i dołącz do Crypto. Society. Dołącz ->

reklama

Dodaj komentarz

Ostrzeżenie o ryzyku Kryptowaluty oraz produkty lewarowe to bardzo ryzykowne istrumenty finansowe, mogące spowodować szybką utratę kapitału.

Materiały opublikowane na tej stronie mają jedynie cel informacyjny i nie należy ich traktować jako porady inwestycyjnej (rekomendacji) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi. Nie są również doradztwem prawnym ani finansowym. Opracowania zamieszczone w serwisie Cryps.pl stanowią wyłącznie wyraz poglądów redakcji i użytkowników serwisu i nie powinny być interpretowane w inny sposób.

Niektóre artykuły opatrzone są odnośnikami do innych stron. Służy to uzupełnieniu przedstawionych informacji.
Niektóre jednak linki mają charakter afiliacyjny: prowadzą do oficjalnych stron producentów, na których można kupić opisywany produkt. Jeśli użytkownik dokona transakcji po kliknięciu w link, nasz serwis pobiera z tego tytułu prowizję. Nie wpływa to na finalną cenę produktu, a w niektórych przypadkach ją obniża. Portal CrypS.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści, które znajdują się na podlinkowanych stronach.