Negatywne opinie ws. blokowania środków na Zondzie. Pytamy o procedury KYC i AML giełdy | CrypS.

Negatywne opinie ws. blokowania środków na Zondzie. Pytamy o procedury KYC i AML giełdy

4 min
Michał Misiura

dlaczego giełda kryptowalut zonda blokuje środki użytkowników?

Na stronach internetowych zbierających opinie użytkowników giełdy kryptowalut Zonda (dawny BitBay) pojawiło się wiele negatywnych komentarzy. Autorzy wpisów twierdzą, że platforma blokuje ich środki i utrudnia ich odmrożenie. Zapytaliśmy giełdę jak wyglądają jej procedury AML i KYC.

Zonda – komentarze o zablokowanych środkach

Ostatnie opinie o Zondzie na cryps.pl
Ostatnie opinie o Zondzie na cryps.pl

Przez cały poprzedni rok w serwisie TrustPilot pojawiły się tylko dwie pozytywne recenzje giełdy BitBay (Zonda). Autorzy kilkunastu opinii skarżyli się, że ich wypłaty zostały zablokowane, a suport nie pomaga im w rozwiązaniu problemów. Niektórzy wskazywali, że wymagano od nich ponownego przejścia przez procedurę weryfikacji klienta, inni pisali o żądaniach przesłania dokumentów potwierdzających źródło środków znajdujących się na ich kontach.

Dziwne jest to, że można wpłacać środki przy I stopniu weryfikacji konta (co następuje bardzo szybko), a wypłacanie jest wręcz niemożliwe (przejście II stopnia weryfikacji graniczy z cudem – robią to bardzo opieszale i w zasadzie nie dochodzi do skutku). Dla mnie takie rozwiązanie jest niepoważne i pachnie naciągactwem. – czytamy w jednym z wpisów.

Na nowym profilu Zondy, użytkownicy TrustPilota zostawili 4 opinie, z których 3 dotyczą zablokowanych środków.

Oszuści, zablokowali moje pieniądze i żądają wyjaśnienia ich pochodzenia, gdy przesyłam im dokumenty od których uzależniają odblokowanie konta, kolejne razy piszą by dostarczyć im te same dokumenty, albo wymyślają nowe, najpierw chcą przelewy z wypłat, później wyciąg, potem pita, i od nowa. W ogóle nie prowadzą merytorycznych rozmów – pisze jeden z komentujących.

Podobne opinie znajdziemy także w profilu Zondy na Crypsie, na stronie gieldykryptowalut.pl oraz w wątku na Polskim Forum Bitcoin.pl.

Czy problemy użytkowników zostały rozwiązane i czy procedury KYC/AML giełdy mogą tłumaczyć wymienione wyżej sytuacje? Postanowiliśmy zapytać o to w jakich okolicznościach Zonda może zablokować środki, ile zajmuje ich odblokowanie oraz jakich dokumentów może zażądać od klientów.

Kiedy Zonda może zablokować wypłatę kryptowalut?

Poniżej publikujemy nasze pytania i odpowiedzi otrzymane od personelu Zondy.

1. W jakich okolicznościach Zonda poprosi o zeznanie podatkowe lub wyciąg bankowy?

Jednym z naszych obowiązków prawnych jest weryfikacja SoF (źródła funduszy). Istnieją różne scenariusze, które mogą prowadzić do przeprowadzenia takiej procedury, w tym (ale nie tylko):

  • osiągnięcie przez klienta progu 10 000 EUR (łącznie) depozytów w krótkim czasie,
  • na wniosek Wydziału ds. Zapobiegania Cyberprzestępczości i Zwalczania Nadużyć Finansowych BB Trade Estonia OU (spółka macierzysta Zondy) na podstawie przeprowadzonej przez niego analizy działań klientów lub na skutek zapytania naszego partnera operatora płatności.

W przypadku chęci dokonania wypłaty wymagającej weryfikacji, użytkownik zostanie poproszony o podanie dowodu pochodzenia środków, tj. dochody z tytułu zatrudnienia, oszczędności osobiste, sprzedaż nieruchomości, pieniądze z funduszu emerytalnego itp. W przypadku prawidłowego dostarczenia dowodu i braku dalszych pytań, sprawa jest zakończona.

Jeśli jednak podczas sprawdzania SoF klient nie poda informacji wymaganych do weryfikacji źródła środków, zleci pełną wypłatę tuż po otrzymaniu naszego zapytania SoF lub poda niewystarczające/niepełne informacje celowo, możemy odwołać przysługujące mu prawo do wycofania się poza platformę zgodnie z przepisami prawa. W większości przypadków cały proces zamykany jest podczas wymiany 3 wiadomości. Jeśli jednak w trakcie kontroli klient przekaże informacje, które nadal wymagają dodatkowego wyjaśnienia, prosimy o kolejne dokumenty w celu weryfikacji jego oświadczeń.

Przykład:

  1. Klient otrzymuje zapytanie dotyczące kontroli SoF.
  2. Odpowiada, że zdeponowane środki pochodzą z darowizny od członka rodziny, która miała miejsce w przeszłości. Takie oświadczenie powinno być w jakiś sposób udokumentowane: umową darowizny lub potwierdzeniem transakcji, tj. w formie wyciągu z konta bankowego lub poprzez kopię dokumentu złożonego w Urzędzie Skarbowym. Jeśli darowizna została dokonana w przeszłości, możemy również wymagać od klienta dostarczenia dokumentu, z którego wynika, że ​​był właścicielem całej kwoty w czasie od przekazania darowizny do momentu wpłaty na naszą platformę.
  3. (a) Jeśli otrzymamy dokumentację, która jest kompletna i wskazuje pochodzenie oraz przepływ środków, sprawa zostaje pomyślnie zamknięta.
    (b) Jeżeli klient nie jest w stanie dostarczyć dokumentacji zawierającej dowody pochodzenia środków, wyciąg bankowy może pomóc w wykazaniu przepływu środków w danym okresie. Alternatywnie, odpowiednim dokumentem może być zeznanie podatkowe, które wskazuje dochody klienta z okresu wpłaty, która jest weryfikowana. Warto wspomnieć, że banki nie wymagają takich informacji podczas sprawdzania AML po prostu dlatego, że jeśli bank potrzebuje informacji o historii transakcji, konto klienta można sprawdzić bez pytania, natomiast dla giełdy takiej jak Zonda nie ma takiej możliwości, dlatego potrzebujemy większej współpracy z naszymi klientami.

To tylko przykład, ponieważ każda kontrola jest inna i jest inaczej analizowana.

2. Jakie dokumenty lub potwierdzenia może zażądać giełda?

Pomocne mogą być wszelkiego rodzaju dokumenty urzędowe potwierdzające pochodzenie, źródło i przepływ środków, w zależności od przypadku. Czasem wystarczy potwierdzenie jednej transakcji, a w innych przypadkach wymagane będą dodatkowe dokumenty i wyjaśnienia. Cel każdej kontroli jest bardzo prosty: potwierdzenie poprawności informacji podanych przez klienta.

3. Jak długo trwa proces odblokowania środków? Jak często zdarzają się takie przypadki, jak w cytowanym komentarzu?

komentarz o zablokowanych środkach na giełdzie zonda (bitbay)
Komentarz przytoczony w pytaniu

Wspomniana sprawa jest anonimowa, a co za tym idzie niemożliwa do zidentyfikowania, co utrudnia jej komentowanie. W Zonda bardzo poważnie traktujemy doświadczenie i poziom zadowolenia naszych klientów, a nasz zespół wsparcia dokłada wszelkich starań, aby pomóc klientom rozwiązać wszelkie pytania. Jest to jednak proces dwustronny i potrzebna jest współpraca ze strony klienta, aby przyspieszyć proces weryfikacji. Odblokowanie to tylko kwestia potwierdzenia lub dostarczenia brakujących informacji/dokumentów. Zdecydowana większość spraw jest zamykana bez blokowania konta podczas wymiany maksymalnie 3 wiadomości.

Czy miałeś lub nadal masz problemy z wypłatą środków z giełdy Zonda?

Jeżeli jesteś klientem giełdy, którego środki zostały zablokowane, opowiedz nam o tej sytuacji w komentarzu pod artykułem lub w zgłoszeniu na adres redakcja@cryps.pl. Możesz podzielić się także swoją opinią bezpośrednio na profilu giełdy*.

(*żeby uniknąć fałszywych opinii akceptujemy komentarze, których autorzy potwierdzą swój adres email)

dlaczego giełda kryptowalut zonda blokuje środki użytkowników?
reklama
reklama

Dodaj komentarz