Facebook i Instagram umożliwią handel NFT
Wygląda na to, że Meta podejmuje kolejne kroki w dążeniu do stworzenia własnego metaverse. Według raportu Financial Times, gigant mediów społecznościowych stojący za Facebookiem i Instagramem przygotowuje się do uruchomienia funkcji, która pozwoli użytkownikom wyświetlać NFT na ich kontach w mediach społecznościowych.
NFT to tokenizowane aktywa, które działają na blockchainie, takim jak np. Ethereum lub Solana. Mogą one obejmować sztukę cyfrową, muzykę, memy lub inne rodzaje kreatywnych treści. Technologia ta weszła do głównego nurtu w 2021 roku.
Nieznane źródła powiedziały Financial Times, że Meta pracuje nad "prototypem" rynku, na którym użytkownicy będą mogli kupować, sprzedawać i wybijać NFT. Podobno ma również dodać funkcję obsługi NFT na profilach użytkowników. Raport nie określił jednak sieci blockchain, którą wykorzysta Meta.
Dzisiejsza wiadomość jest następstwem wielu strategicznych posunięć firmy Marka Zuckerberga w kierunku technologii blockchain. Firma jasno wyraziła swoje zamiary eksploracji kryptowalut w czerwcu 2019 roku, kiedy zapowiedziała stablecoin Libra oraz portfel Novi. Projekt przeszedł burzliwą drogę i od tego czasu został przekształcony w Diem.
W sierpniu 2021 r., w szczytowym momencie eksplozji NFT, były szef działu finansowego Facebooka David Marcus ujawnił, że firma wesprze NFT za pomocą swojego portfela. Następnie potwierdziła swoje zaangażowanie w kryptowaluty, gdy w październiku zmieniła nazwę na Meta (od metaverse). Choć wciąż jest to abstrakcyjna koncepcja, metaverse jest zwykle omawiane zamiennie z kryptowalutami, NFT i technologią blockchain. Powszechnie uważa się, że blockchainy takie jak Ethereum będą działać jako warstwa bazowa dla Metaverse i Web3.
Jeśli Meta stworzy rynek NFT będzie musiała stawić czoła silnej konkurencji ze strony OpenSea - wiodącego rynku, który w 2021 roku obrócił ponad 14 miliardami dolarów. Coinbase również ma wkrótce uruchomić rynek NFT, który podejmie nawet współpracę z Mastercard.
Meta jest największą na świecie firmą zajmującą się mediami społecznościowymi, nadzorującą Facebooka, Instagram i WhatsApp. W trzecim kwartale 2021 roku miała co najmniej 3,58 miliarda użytkowników na całym świecie. Wejście NFT przez Metę może być głównym katalizatorem masowej adopcji i pomóc w popularyzacji korzystania z zasobów cyfrowych. Z kolei artyści mogą uzyskać nowy sposób na spieniężenie swojej pracy.
Komentarze