Czy przyszłość branży gier leży w technologii blockchain?

Innowacyjna technologia blockchain jest coraz bardziej popularna w świecie gamingu. Dotychczas scentralizowany model gier zaczyna powoli ewoluować. Jakie zmiany czekają na branżę gier oraz czemu w ogóle się ona zmienia?

Przedsmak dużej zmiany w branży gier

Blockchain jest cyfrową księgą, do której każdy może zajrzeć, ale nikt nie jest w stanie zmieniać raz zapisanych w niej danych. Ta innowacyjna technologia została okrzyknięta przełomową, gdy stało się jasne, że kryptowaluta nie jest jej jedynym przypadkiem użycia. Eksperci twierdzą, że branża gier jest gotowa na dużą zmianę. Gry mogą być pierwszym prawdziwym masowym przypadkiem użycia blockchainu. Rozproszona cyfrowa księga może całkowicie zrestrukturyzować branżę, odwrócić losy monopolistycznego rynku konsol i sprawić, że gry będą bardziej wciągające i zacierające granice niż kiedykolwiek wcześniej. Cały rynek gier wideo tylko w ubiegłym roku wart był 134,9 miliardów dolarów, co podkreśla tylko wielkość tego segmentu na rynku.

Co oznacza blockchain w grach?

Obecnie większość producentów gier tworzy swoje produkcje w oparciu o scentralizowany model. Oznacza to, że dane powiązane z grą przechowywane są na serwerach, które są kontrolowane przez twórców. Zmiana podejścia i oparcie gier online o zdecentralizowany model i technologię blockchain pozwoliłaby graczom na przejęcie kontroli nad aspektem przedmiotów i różnorakich zasobów w grach, na których tak im zależy. Blockchain jest również korzystny dla wydawców gier, ponieważ mogą oni zarobić dodatkowe przychody dzięki transakcjom między graczami i zwiększonym zainteresowaniem elementem handlu w grze. Wartość, jaką użytkownicy darzą wirtualne przedmioty w grach wideo, podkreślają ceny niektórych z nich wystawione na aukcjach. W grze Diablo 3 tuż po wejściu na rynek w 2012 roku umożliwiono dokonywanie transakcji za gotówkę i już wtedy jeden z graczy sprzedał broń do gry za ponad 40,000 zł. W popularnej grze typu MOBA, jaką jest DOTA 2 sprzedano kosmetyczny przedmiot pozwalający przenosić itemy za 115,000 zł, a w grze Sci-Fi Entropia Universe, sprzedano całą planetę za ponad 17 mln zł. Od pewnego czasu jednak zaczęły pojawiać się transakcje oparte na blockchainie. Jedną z pierwszych tego rodzaju była sprzedaż toru wyścigowego "Grand Prix de Monaco 2020 1A" do gry F1 Delta Time za ponad 9 milionów tokenów REVV (ok. 223 000 USD). Płacąc takie sumy za itemy w grach online widać jakie podejście do ich wartości mają gracze. W dzisiejszych czasach przedmiot w grze komputerowej nie różni się niczym w oczach posiadacza od przedmiotu niewirtualnego. Z tego powodu technologia blockchain może całkowicie zmienić świat gier i wprowadzić nowy ogólnoświatowy rynek zasobów z gier blockchain, które po zakupie już na zawsze zostają z jego posiadaczem. Cyfrowa księga może zatrzeć wirtualną wartość przedmiotów i w pewnym sensie ufizycznić je. Zamiast wartości przedmiotu, który istnieje na serwerach producentów gier, użytkownicy będą posiadać jego cyfrowy ekwiwalent na przykład w formie tokenu.

Obecne gry oparte na technologii blockchain

CryptoKitties

CryptoKitties to jedna z pierwszych gier komputerowych na świecie w całości zbudowana i oparta na blockchainie. Gra wyszła pod koniec 2017 roku i cieszy się sporą popularnością; w swoim pierwszym roku od wyjścia przyciągnęła aż milion użytkowników. Spora część gigantów technologicznych i mniejszych twórców gier dostrzegając olbrzymi potencjał nowej platformy, idzie w tym samym kierunku. Popularny serwis BBC określił tę grę, jako wybitną mówiąc, że to technologia blockchain w czystej okazałości. W CryptoKitties możemy kupować wirtualne koty i rozmnażać je ze sobą, tworzą zupełnie nowe i unikalne jednostki, a następnie nimi handlować. Środkiem wymiany w grze jest token NFT czyli unikalny token, najczęściej oparty na blockchainie Ethereum, a dokładnie protocole ERC-721. We wrześniu 2018 roku został sprzedany wyjątkowy kot "Dragon" za ogromną sumę 600 Ethereum (ETH) (w tamtym czasie około 170,000 USD).

Najdroższy sprzedany kot w CryptoKitties - Dragon (600 ETH)

Mimo dużej popularności, według rankingu DappRadar CryptoKitties jest obecnie na 36 miejscu pod względem popularności gier blockchain, na którą składa się: balans i wolumen gry oraz liczba i aktywność graczy. Patrząc na statystyki, można zauważyć, że na platformie do handlu wirtualnymi kotami odbywa się około 100 transakcji dziennie, a ich wartość jest na poziomie 2 ETH. Może nie są to oszałamiające wyniki, jednak Dapper Labs odpowiedzialny za CryptoKitties podkreśla, że priorytetem jest dla nich dbanie o interesy istniejących klientów, a nie "zdzieranie z nich pieniędzy".

Źródło: //www.kittyexplorer.com/stats/?generation=&timefilter=onemonth

Upland

Upland jest w topce gier komputerowych opartych na innowacyjnej technologii blockchain. Jest to pierwsza w swoim rodzaju gra blockchain "nowej generacji", która łączy interakcje społeczne z możliwością zarabiania. Użytkownicy platformy mogą budować różnego rodzaju budowle i sprzedawać je komunikując się z innymi graczami. Do tej pory w Upland można było dokonywać transakcji za pośrednictwem natywnej kryptowaluty UPX, jednak wraz z wprowadzeniem Tilia Pay, gracze mogą zarabiać prawdziwe pieniądze, obracając nieruchomości, a w przyszłości sprzedając wszelkiego rodzaju NFT poprzez wprowadzenie własnych wirtualnych firm (np. galerie sztuki lub salony samochodowe) do obiegu. W przeciwieństwie do większości gier typu blockchain Upland od samego początku zapewniał prostą i płynną obsługę na PC, iOS i Androidzie, aby przyciągnąć użytkowników. Wirtualne nieruchomości, które są obecnie dostępne w sprzedaży w grze, są oparte na rzeczywistych adresach Nowego Jorku, San Francisco i Fresno. Gracze podróżują między tymi miastami wirtualnym samolotem lub pociągiem. W ziemskim metaverse jest mnóstwo okazji do zdobycia UPX, biorąc udział w wydarzeniach na żywo, poszukiwaniach skarbów, zbierając kolekcje charakterystycznych nieruchomości, czy wygrywając wyzwania oferowane przez twórców gry jak i samą społeczność Upland.

Axie Infinity

Inną bardzo popularną grą jest Axie Infinity oparta na Ethereum zainspirowana niewątpliwie Pokémonami oraz Tamagotchi. Gra pozwala użytkownikom na zbieranie, hodowanie, walkę PvP i PvE, a nawet handel stworkami. Axies, czyli potworki, które dostaniemy w grze, są nie tylko urocze; są one na tyle wyjątkowe, że trudno znaleźć dwa podobne do siebie. Dzięki współpracy z Digix, twórcy gry wprowadzili tokeny Axie-DGX, które można uzyskać za odpowiednią ilość surowca w grze. Nie jest to jednak zwykły token, ponieważ 1 DGX odpowiada 1 gramowi czystego złota. Ten zabieg wprowadził do gry ciekawe urozmaicenie rozgrywki, pozwalające graczom zarabiać pieniądze. W chwili pisania artykułu CoinGecko ustala cenę DGX na trochę ponad 57 dolarów. Sama gra również plasuje się w topce gier wideo opartych na technologii blockchain.
Po raz pierwszy gracze mogą zarobić prawdziwe złoto, po prostu grając w grę. Eksperymenty zorientowane na użytkownika, które przynoszą korzyści i wynagradzają użytkowników, są kluczem do dalszego wdrażania technologii blockchain.

Źródło: //dappradar.com/ethereum/games/axie-infinity

Dlaczego to ważne?

Dobra, dobra, ale co to wszystko ma znaczyć? Kogo obchodzi wirtualny kot, itemy kosztujące masę pieniędzy czy posiadanie przedmiotów w cyfrowej księdze blockchain. No więc powinieneś się tym przejmować, ponieważ gry oparte na tej innowacyjnej technologii mogą być przebłyskiem, który całkowicie odmieni przemysł gier i być może tysiące żyć. Wszelkie prawa w coraz większej branży, gdzie dobre gry są na wagę złota ulegną znaczącej zmianie. Już niedługo na porządku dziennym większość producentów gier udostępni nam możliwości płatności za pomocą kryptowaluty za interesujące przedmioty, wymianę zasobów z gry na bitcoin (BTC) lub inne kryptowaluty oraz wprowadzi element finansów do tego rozbudowanego świata danych. Prawdopodobne jest, że za jakiś czas, przemysł gier będzie oparty wyłącznie na cyfrowym świecie, a sama gra będzie zasadniczo własnością graczy, a nie firmy. Czy możesz sobie wyobrazić najpopularniejsze gry online na rynku jak World Of Warcraft, Counter Strike, Minecraft, Call of Duty lub Fortnite oparte na technologii blockchain? Każdy gracz nagle stanie się niejako programistą, mając możliwość spieniężenia bez większych problemów swoich dotychczasowych osiągnięć jak sprzedaż rzadkiej broni, całego konta, niesamowitego świata czy unikalnej budowli. Możliwości staną się nieograniczone. Gracze będą mogli realizować płatności za pośrednictwem kryptowalut nawet za takie działania jak udostępnienie świata w grze, lub je wręczać za ukończenie wyznaczonych zadań. Decentralizacja gier i zasobów cyfrowych pozwala graczom na niebywałą wolność, w której kreatywność jest nagradzana, a jedynym ograniczeniem jest twoja wyobraźnia. Firma analityczna Newzoo, zajmująca się analizą rynku gier, szacuje, że całkowita liczba graczy wynosi ponad 2,5 miliarda. Czyli szacunkowo co trzeci człowiek na ziemi gra w gry wideo. Kto wie, być może za parę czy paręnaście lat, branża gier przyjmie technologię blockchain i utworzy całkowicie nowe miejsca pracy, jak na przykład "architekci" budowli w Minecraft. Summa summarum blockchain w branży gier wideo wdroży liczne korzyści zarówno dla graczy, jak i dla samych twórców gier.

Korzyści dla graczy

Użytkownicy różnorakich gier w blockchainie będą bardziej zainteresowani grą przez element własności zasobów i handlu nimi. Odsetek skradzionych przedmiotów przez hacki drastycznie spadnie, ze względu na dobra utrzymywane za pomocą cyfrowych tokenów lub innych "naczyń" w blockchainie. Nadanie realnej wartości przedmiotom w grze, otworzy drzwi do zupełnie nowych specjalizacji na rynku pracy, a ekosystem gier będzie mógł zostać połączony w jedność, umożliwiając przeniesienie zasobów z jednej gry do drugiej.

Korzyści dla twórców gier wideo

Z reguły duża część graczy lubi nowinki technologiczne, stąd też ich zainteresowanie nowymi funkcjami i elementami w grach może spowodować masowy napływ graczy do nowej produkcji. Dodatkowo umożliwienie zarabiania w ekosystemie gry blockchain, może deweloperom przynieść ogromne pieniądze długofalowo, ponieważ poza mikro-transakcjami z których zazwyczaj nie korzysta dużo graczy i jednorazową opłatą za sprzedaż gry źródła zarobku kończą się. Jednak blockchain umożliwia otrzymywanie ciągłych przychodów poprzez nałożenie dla przykładu opłat transakcyjnych wykonywanych w grach. Twórcy gier powinni poważnie podejść do tematu, który może zrewolucjonizować branże.

Komentarze

Ranking giełd