Negatywne opinie ws. blokowania środków na Zondzie. Pytamy o procedury KYC i AML giełdy

Na stronach internetowych zbierających opinie użytkowników giełdy kryptowalut Zonda (dawny BitBay) pojawiło się wiele negatywnych komentarzy. Autorzy wpisów twierdzą, że platforma blokuje ich środki i utrudnia ich odmrożenie. Zapytaliśmy giełdę jak wyglądają jej procedury AML i KYC.

Zonda - komentarze o zablokowanych środkach

Ostatnie opinie o Zondzie na cryps.pl

Przez cały poprzedni rok w serwisie TrustPilot pojawiły się tylko dwie pozytywne recenzje giełdy BitBay (Zonda). Autorzy kilkunastu opinii skarżyli się, że ich wypłaty zostały zablokowane, a suport nie pomaga im w rozwiązaniu problemów. Niektórzy wskazywali, że wymagano od nich ponownego przejścia przez procedurę weryfikacji klienta, inni pisali o żądaniach przesłania dokumentów potwierdzających źródło środków znajdujących się na ich kontach.
Dziwne jest to, że można wpłacać środki przy I stopniu weryfikacji konta (co następuje bardzo szybko), a wypłacanie jest wręcz niemożliwe (przejście II stopnia weryfikacji graniczy z cudem - robią to bardzo opieszale i w zasadzie nie dochodzi do skutku). Dla mnie takie rozwiązanie jest niepoważne i pachnie naciągactwem. - czytamy w jednym z wpisów.
Na nowym profilu Zondy, użytkownicy TrustPilota zostawili 4 opinie, z których 3 dotyczą zablokowanych środków.
Oszuści, zablokowali moje pieniądze i żądają wyjaśnienia ich pochodzenia, gdy przesyłam im dokumenty od których uzależniają odblokowanie konta, kolejne razy piszą by dostarczyć im te same dokumenty, albo wymyślają nowe, najpierw chcą przelewy z wypłat, później wyciąg, potem pita, i od nowa. W ogóle nie prowadzą merytorycznych rozmów - pisze jeden z komentujących.
Podobne opinie znajdziemy także w profilu Zondy na Crypsie, na stronie gieldykryptowalut.pl oraz w wątku na Polskim Forum Bitcoin.pl. Czy problemy użytkowników zostały rozwiązane i czy procedury KYC/AML giełdy mogą tłumaczyć wymienione wyżej sytuacje? Postanowiliśmy zapytać o to w jakich okolicznościach Zonda może zablokować środki, ile zajmuje ich odblokowanie oraz jakich dokumentów może zażądać od klientów.

Kiedy Zonda może zablokować wypłatę kryptowalut?

Poniżej publikujemy nasze pytania i odpowiedzi otrzymane od personelu Zondy.

1. W jakich okolicznościach Zonda poprosi o zeznanie podatkowe lub wyciąg bankowy?

Jednym z naszych obowiązków prawnych jest weryfikacja SoF (źródła funduszy). Istnieją różne scenariusze, które mogą prowadzić do przeprowadzenia takiej procedury, w tym (ale nie tylko):
  • osiągnięcie przez klienta progu 10 000 EUR (łącznie) depozytów w krótkim czasie,
  • na wniosek Wydziału ds. Zapobiegania Cyberprzestępczości i Zwalczania Nadużyć Finansowych BB Trade Estonia OU (spółka macierzysta Zondy) na podstawie przeprowadzonej przez niego analizy działań klientów lub na skutek zapytania naszego partnera operatora płatności.
W przypadku chęci dokonania wypłaty wymagającej weryfikacji, użytkownik zostanie poproszony o podanie dowodu pochodzenia środków, tj. dochody z tytułu zatrudnienia, oszczędności osobiste, sprzedaż nieruchomości, pieniądze z funduszu emerytalnego itp. W przypadku prawidłowego dostarczenia dowodu i braku dalszych pytań, sprawa jest zakończona. Jeśli jednak podczas sprawdzania SoF klient nie poda informacji wymaganych do weryfikacji źródła środków, zleci pełną wypłatę tuż po otrzymaniu naszego zapytania SoF lub poda niewystarczające/niepełne informacje celowo, możemy odwołać przysługujące mu prawo do wycofania się poza platformę zgodnie z przepisami prawa. W większości przypadków cały proces zamykany jest podczas wymiany 3 wiadomości. Jeśli jednak w trakcie kontroli klient przekaże informacje, które nadal wymagają dodatkowego wyjaśnienia, prosimy o kolejne dokumenty w celu weryfikacji jego oświadczeń. Przykład:
  1. Klient otrzymuje zapytanie dotyczące kontroli SoF.
  2. Odpowiada, że zdeponowane środki pochodzą z darowizny od członka rodziny, która miała miejsce w przeszłości. Takie oświadczenie powinno być w jakiś sposób udokumentowane: umową darowizny lub potwierdzeniem transakcji, tj. w formie wyciągu z konta bankowego lub poprzez kopię dokumentu złożonego w Urzędzie Skarbowym. Jeśli darowizna została dokonana w przeszłości, możemy również wymagać od klienta dostarczenia dokumentu, z którego wynika, że ​​był właścicielem całej kwoty w czasie od przekazania darowizny do momentu wpłaty na naszą platformę.
  3. (a) Jeśli otrzymamy dokumentację, która jest kompletna i wskazuje pochodzenie oraz przepływ środków, sprawa zostaje pomyślnie zamknięta. (b) Jeżeli klient nie jest w stanie dostarczyć dokumentacji zawierającej dowody pochodzenia środków, wyciąg bankowy może pomóc w wykazaniu przepływu środków w danym okresie. Alternatywnie, odpowiednim dokumentem może być zeznanie podatkowe, które wskazuje dochody klienta z okresu wpłaty, która jest weryfikowana. Warto wspomnieć, że banki nie wymagają takich informacji podczas sprawdzania AML po prostu dlatego, że jeśli bank potrzebuje informacji o historii transakcji, konto klienta można sprawdzić bez pytania, natomiast dla giełdy takiej jak Zonda nie ma takiej możliwości, dlatego potrzebujemy większej współpracy z naszymi klientami.
To tylko przykład, ponieważ każda kontrola jest inna i jest inaczej analizowana.

2. Jakie dokumenty lub potwierdzenia może zażądać giełda?

Pomocne mogą być wszelkiego rodzaju dokumenty urzędowe potwierdzające pochodzenie, źródło i przepływ środków, w zależności od przypadku. Czasem wystarczy potwierdzenie jednej transakcji, a w innych przypadkach wymagane będą dodatkowe dokumenty i wyjaśnienia. Cel każdej kontroli jest bardzo prosty: potwierdzenie poprawności informacji podanych przez klienta.

3. Jak długo trwa proces odblokowania środków? Jak często zdarzają się takie przypadki, jak w cytowanym komentarzu?

Komentarz przytoczony w pytaniu

Wspomniana sprawa jest anonimowa, a co za tym idzie niemożliwa do zidentyfikowania, co utrudnia jej komentowanie. W Zonda bardzo poważnie traktujemy doświadczenie i poziom zadowolenia naszych klientów, a nasz zespół wsparcia dokłada wszelkich starań, aby pomóc klientom rozwiązać wszelkie pytania. Jest to jednak proces dwustronny i potrzebna jest współpraca ze strony klienta, aby przyspieszyć proces weryfikacji. Odblokowanie to tylko kwestia potwierdzenia lub dostarczenia brakujących informacji/dokumentów. Zdecydowana większość spraw jest zamykana bez blokowania konta podczas wymiany maksymalnie 3 wiadomości.

Czy miałeś lub nadal masz problemy z wypłatą środków z giełdy Zonda?

Jeżeli jesteś klientem giełdy, którego środki zostały zablokowane, opowiedz nam o tej sytuacji w komentarzu pod artykułem lub w zgłoszeniu na adres redakcja@cryps.pl. Możesz podzielić się także swoją opinią bezpośrednio na profilu giełdy*.

(*żeby uniknąć fałszywych opinii akceptujemy komentarze, których autorzy potwierdzą swój adres email)

Komentarze

  1. Cholera mnie bierze

    Podane odpowiedzi zondy to bełkot.
    Ciągłe wyłudzanie danych pod byle pretekstem, uciążliwe blokowanie środków, żądają coraz więcej szczegółów WBREW ustawie AML. Ostatnio chcieli PEŁNEGO wyciągu za zeszłe lata (czyli gdzie co kupowałem, przelewałem itp.). Oszaleli chyba.
    Szczęśliwie udało mi się rozwiązać współpracę, zanim okradli mnie do reszty.
    Albo w ogóle nie wchodzić albo uciekać !!!!!

  2. klient ZONDA

    Potwierdzam jest problem z wypłatą środków. Jak był BitBay to tego problemu nie miałem. Teraz mam komunikat brak uprawnień oraz wypłata w PLN jest niemożliwa. Będę rezygnował i wszystkich będę uprzedzał aby nie korzystali z tej giełdy.

  3. Erka

    POTWIERDZAM – BITBAY ZONDA bardzo matacza . Zablokowali mi konto . Zadaja przedtawianie bardzo szczegolowej cyrkulacji pieniadza. Maja moje payslipy , maja moje PITy maja moje kontrakty ( jestem marynarzem ) oraz moja moje wyciagi z kat bankowych . Nic sobie z tego nie robia . Czarno na bialym udowodnilem skad mam srodki . wyslane juz 10tki wiadomosci i dalej nie mam dostepu do pieniedzy !! Bandyckie zachowanie

  4. Mariola

    Blokada środków jestem na giełdzie od 2019 r krypto kupił mi syn bo ja założyłam dwa miesiące później konto po zakupie przez syna a dzisiaj jest 2022 zablokowali mi wszelki wypłaty nawet krypto nie mogę przelać na portfel zewnętrzny wysłałam wszystko Co możliwe a wysyłanie pitów sprawozdanie z banku to chyba za dużo z wszystkimi danymi nie tylko moimi coś jest nie tak proszę o pomoc

  5. Inwestor

    To co wyprawia ZONDA nie mieści się w głowie. Z powodu bardzo nieczytelnego interfejsu postanowiłem przenieść się na inną giełdę i po pierwszej transakcji zablkowali mi możliwość wypłaty reszty krypto. Najpierw był telefon, ale nie bardzo mu zaufałem, więc nie zgodziłem się na weryfikację no i wtedy się zaczęło… Zablokowane środki na kilka dni, musiałem wysyłać swoje zdjęcia z dowodem i kartką z datą… KOMEDIA… Skoro podczas wypłaty środków użyłem kodów weryfikacyjnych, które otrzymałem, to chyba logiczne, że to ja wypłacam środki…A gdyby tak w międzyczasie był krach i nie zdążyłbym pozbyć się krypto osiągając duże straty?? Czy ZONDA by poczuwała się do odpowiedzialności…?? Oczywiście, że nie… OMIJAJCIE TĘ PSEUDO GIEŁDĘ Z DALEKA…bo nie warto tracić nerwów na tych idiotów. Gdy zamykałem później konto, to musiałem własnoręcznie, niczym testament pisać upoważnienia do przejęcia przez giełdę resztki krypto, których nie można przelać (wartość kilkudziesięciu GROSZY), skanować moje pismo i wysyłać im…ŻENADA…Na koniec jeszcze otrzymałem pismo z bezczelnym pytaniem o powód dla którego rezygnuję z ich usług i pomimo obszernego wytłumaczenia powodów, na moje pismo nikt się nie ustosunkował…

  6. Inwestor

    Proszę zwrócić uwagę, dlaczego oni wymagają tyle informacji od użytkowników (potwierdzeń, źródeł środków itp.)… Przecież tymi całymi procedurami oni dodają sobie ogrom pracy, bo ktoś to przecież musi weryfikować, sprawdzać, przeglądać.. Można przypuszczać, że za ZONDĄ stoi ktoś, jakaś grupa, organizacja etc. której zależy na pozyskaniu jak największej ilości danych o użytkownikach i ich majątkach. Tylko po co i kto ma dostęp do tych danych później?

  7. Wróbel325

    Zacząłem krypto 2020. Bitbey było moją pierwsza giełdą i na początek wystarczyło. Później miałem chwile przerwy bo przeniosłem się na Binance. Postanowiłem przelać pieniądze na Zonde (Bitbey) i dalej na moje konto a tu zonk , blokada konta, dziwne pytania. Na razie wysłałem parę dokumentów ale konto dalej zablokowane. Chyba strace te pieniądze bo nie ogarniam tej całej weryfikacji:( .
    ODRADZAM TĄ GIEŁDĘ, OMIJAĆ, OMIJAĆ JESZCZE RAZ OMIJAĆ

  8. michal

    Zachowują się jak SCAM.

    Blokują środki na koncie, następnie podają numer telefonu 799399704 jako numer na infolinię w celu wyjaśnienia sprawy.
    Nie ma jednak żadnej infolinii, jest tylko automatyczna sekretarka która, która informuje, że “w celu uzyskania wsparcia prosimy o kontakt z działem obsługi klienta poprzez chat lub formularz zgłoszeniowy”.
    Chat to nic innego jak bot który swoimi odpowiedziami zapętla sytuacje i prowadzi do punktu wyjścia.
    A na kontakt poprzez formularz zgłoszeniowy odpowiadacie mailem, który prosi o kontakt z infolinią.

    Czy nie jest to nic innego jak kradzież środków klienta i pozostawienie go bez jakichkolwiek środków kontaktu?
    Zdecydowanie nie polecam i ostrzegam!

  9. Andrzej

    Komentarz z punktu 3 nie jest taki anonimowy. Co prawda nie mój, ale sam się pod takim podpisuję. A moje środki to już prawie od roku mam zablokowane. Zresztą i komentarze tutaj nie pozostawiają suchej nitki na tej giełdzie.
    A tłumaczenie, że banki nie wymagają takich informacji podczas sprawdzania AML dlatego, że jeśli bank potrzebuje informacji o historii transakcji, konto klienta można sprawdzić bez pytania, natomiast zonda nie ma takiej możliwości, dlatego potrzebują większej ilości danych, jest po prostu NIEDORZECZNE! Przykład: Wpłacam ponad 10 k EUR do banku (W GOTÓWECZCE), oświadczam że z oszczędności i nie ma problemu – co do tego ma historia konta? To samo w zonda (tylko kasę wpłacam już przelewem, bo gotówką się niestety nie da) – oświadczam że z oszczędności – i się zaczyna parodia… gdzie pracuje, ile zarabiam, PIT-y, SRIT-y najlepiej wszystkie łącznie z tymi z przed 20 lat, wyciągi z każdego posiadanego konta bankowego. Może jeszcze za co kupiłem dom, ile mam samochodów, jaki kredyt i w ogóle jeszcze jak śmiem posiadać “tyle” GOTÓWKI – bo w procesie weryfikacji głównie do tego się przyczepili.
    Po prostu jedna wielka żenada!

  10. Michal

    Chciałbym ostrzec przed giełdą ZONDA ! Traktuje każdego klienta jak przestępcę, wszystko tłumaczy AML AML AML AML AML – wydrukować, przykleić sobie na CZOŁO!! Wymówka na wszystko. Jeżeli jakimś cudem uda Wam go przejść (blokada środków) to będzie DRUGI raz i jeżeli uda Wam się go przejść (hahahaha) to będzie 3x raz!! Dodatkowo list do prokuratury (nie dostałem, ale dostanę jak wszyscy na 100%). Dodatkowe miesiące tłumaczeń, mimo że wszystko się zgadza. Nikt tego nie reklamuje, mają odpływ klientów, pozywtne komentarze to fejki (webarchive pokazuje rapotowna zmianę oceny na danych stronach z negatywnej na pozytywna hahahaha). To co jest na forach to jest 100% prawda tylko, że jest tego 1/10 całości, a te pozytywy to 100% fejki, przecież nikt nie chodzi i nie wypisuje takich głupot. Chcesz? Ryzykuj!! Ja wiedziałem, ale niestety łudziłem się jak inni!!! Żałuję straconego czasu, masakra!!! zero uczciwość zero tolerancji zero szacunku

  11. Koko

    Nie polecam tej giełdy. Pracują tam osoby kompletnie niekompetentne! Każdy klient dla niech to potencjalny przestępca!! Ich regułka AML jest odpowiedzą na każde pytanie, należy ją sobie wydrukować, zapamiętać i przykleić na CZOŁO!! Opinie tutaj są sztucznie zawyżone co można sprawdzić w webarchive (archiwum internetu) jak magicznie ocena skoczyła na tak wysoką. Jesteś przestępcą i wszystko co najgorsze musi cię spotkać tak jak można by się tego spodziewać. Przy czym żaden przestępca by się nie żalił w internecie, a 99,9% ludzi podatników płatników jest uczciwa tylko NIE DLA ZONDA!! BO AML AML AML AML AML AML!!

Ranking giełd