Coś dziwnego dzieje się na rynku NFT. Yuga Labs, czyli projekt, który stoi za serią Bored Ape Yacht Club (BAYC), wraz z LSLTTT Holdings, twórcami Pudgy Penguins, blokują handel niektórymi swoimi tokenami na popularnych platformach handlowych, takich jak OpenSea i Blur. Dlaczego?
Yuga Labs idzie na wojnę z OpenSea i Blur
Według doniesień medialnych jeden z programistów,
0xCygaar, stwierdził, że Yuga Labs
„nie pie**** się” i niektóre z kolekcji, w tym Mara, „
będą sprzedawane wyłącznie na rynkach objętych opłatami licencyjnymi”. OpenSea i Blur nimi nie są. Zamiast tego kolekcja jest dostępna tylko na zdecentralizowanych rynkach SudoSwap V2 i X2Y2.
//twitter.com/0xCygaar/status/1707032224028123354
Czym jednak jest seria Mara? Ta składa się z 10 000 NFTs przedstawiających Mara, czyli stworzenie zamieszkujące
metaverse Otherside, inny projekt Yuga Labs. Stworzonka te mogą się rozmnażać i ewoluować.
Chodzi więc o pieniądze? Tak. W kwestii handlu niewymiennymi tokenami (NFT) tantiemy są wypłacane twórcy jako procent ceny odsprzedaży ich dzieł. Innymi słowy artyści, na przykład tworzący pod szyldem Yuga Labs lub LSLTTT Holdings, mogą zarobić na każdej odsprzedaży ich
NFT.
Proces ten zaczyna się podczas bicia tokena. Wtedy twórca ustala tantiemy, które mogą stanowić procent ceny odsprzedaży lub stałą kwotę za odsprzedaż. Opłata licencyjna zmienia się i obecnie wynosi mniej niż 5%. Opłaty są wypłacane twórcy automatycznie za pośrednictwem rynku NFT, na którym token został sprzedany. Jak więc widać, tantiemy gwarantują artystom pasywny dochód.
Cięcie opłat licencyjnych
Problem w tym, że OpenSea i Blur obcinają opłaty licencyjne. Robią to zaś nie temu, że ich twórcy są złośliwi, ale
w odpowiedzi na spadającą aktywność handlową na rynku NFT. Bessa i trend boczny w branży nie służą NFT. Wolumen obrotu takimi tokenami gwałtownie spadł w 2022 r. i do teraz pozostaje stosunkowo niski. Giełdy chcą więc pobudzić popyt tnąc wspomniane opłaty.
Według platformy analitycznej
Nansen średnia opłata licencyjna w lipcu 2023 r. wyniosła 0,6%, w porównaniu ze średnią wynoszącą 2,5% w 2022 r. To właśnie zasługa działania m.in. Blur.
Komentarze