Bluesky, zdecentralizowana platforma społecznościowa, w tym tygodniu może pochwalić się aż 12 milionami użytkowników. Czy powalczy o koronę z X?
- Zmiany w polityce X doprowadziły do przeprowadzki wielu użytkowników na Bluesky.
- Wiele wskazuje na to, że nowy projekt Jacka Dorsey'a okaże się sukcesem i może rzucić rękawicę X (Twitterowi po rebreandingu).
Dlaczego wolisz Bluesky?
W tym tygodniu użytkownicy X dowiedzieli się o
trzech głównych zmianach w polityce platformy.
Pierwsza to
aktualizacja polityki prywatności - zmiana ma
umożliwić zewnętrznym programistom AI trenowanie swoich modeli na danych użytkowników, co wzbudziło obawy dotyczące prywatności i wykorzystania wrażliwych danych.
X zasadniczo
usuwa też możliwość blokowania, by uniemożliwić użytkownikom przeglądanie danych treści. Ta zmiana znacznie osłabia kontrolę użytkownika nad tym, z kim chce mieć kontakt, a z kim nie.
I wisienka na torcie:
X przenosi swoją siedzibę z Kalifornii do Północnego Dystryktu Teksasu, jurysdykcji znanej z konserwatywnych sędziów i prawodawstwa.
//TWITTER.com/XEng/status/1846605254864888180
Kontrowersje stara się wykorzystać
Bluesky.
W Bluesky poważnie traktujemy bezpieczeństwo online. Jeśli chcesz kogoś zablokować, możesz to zrobić!
- podała firma na... X.
//twitter.com/bluesky/status/1847069977771495801
Wszystko to ma poważne skutki: napływ nowych użytkowników na Bluesky był tak duży, że serwery nie wytrzymały.
Aplikacja znalazła się na szczycie list przebojów
w wielu krajach, takich jak np. Japonia, i dotarła do pierwszej piątki w sklepie Apple iOS App Store w Stanach Zjednoczonych.
Sam
X traci na wartości. Najnowsze szacunki
Fidelity określają wartość portalu na marne 9,4 miliarda USD — to
spadek o 80% od czasu, gdy Elon Musk kupił go za ponad 44 miliardy USD w 2022 roku.
Jack Dorsey po prostu wie, jak robić social media!
Za Bluesky, zdecentralizowaną alternatywą dla X, stoi
były dyrektor generalny Twittera Jack Dorsey. Jeżeli jego nowe dziecko pokona docelowo X, udowodni on, że sukces Twittera nie był przypadkiem.
Szybki wzrost Bluesky odzwierciedlają imponujące dane: 473 miliony postów, 448,5 miliona obserwujących i 1,8 miliarda polubień, przy czym piątek jest jak dotąd najbardziej aktywnym dniem pod względem zaangażowania użytkowników.
//twitter.com/bluesky/status/1847009736979632560
Komentarze