Spółki w metaverse. Które firmy są powiązane z wirtualnym metawersum?

Pojęcie metaverse (metawersum lub metaświata) pojawiło się pierwszy raz w literaturze sience-fiction w 1992 roku. 30 lat później za sprawą technologii kryptowalutowej, rozwoju branży Web3 oraz narzędzi wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR) rzeczywistości, metaverse staje się faktem. Swoje własne projekty metaverse rozwija wiele znanych światowych marek. Sprawdź, które firmy przeniosły się do metaświata, które projekty cieszą się największą popularnością, jak samemu wejść do metaverse oraz jakie publicznie notowane spółki są bezpośrednio lub pośrednio związane z tę branżą.

Czym jest (i czym nie jest) metaverse?

Metaverse przez lata był jedynie hipotezą sugerującą, że Internet stanie się kiedyś na tyle „realny” i „namacalny”, że ludzie (a dokładniej ich awatary) będą mogli w tym świecie pracować, bawić się oraz żyć. Chociaż pełne przeniesienie do metawersum cały czas pozostaje tematem dla sympatyków sci-fi, to technologia blockchain w połączeniu z branżą VR oraz AR pozwoliła postawić pierwsze kroki w zagadnieniach metaświatów. Fragmenty metaverse rozwijają się najdynamiczniej w świecie gier. Za pierwszą platformę wirtualnego świata uznaje się oficjalne grę Second Life stworzoną w 2003 roku. Bardzo ważnym krokiem w projektowaniu rozbudowanego metawersum była decyzja Facebooka o stworzeniu swojego własnego wirtualnego świata. W związku z nim, FB zmienił nazwę na Meta Platforms w 2021 roku. Jak na razie prace nad rozwojem projektu cały czas trwają, a ten pochłania miliardy dolarów kosztów. Wiele metaświatów opiera się na kryptowalutach, tokenach NFT i wykorzystuje technologię blockchain do potwierdzania własności w wirtualnym świecie. Obecne aplikacje metaverse skupiają się głównie na poprawie wydajności pracy, interaktywnym nauczaniu, handlu, wirtualnej branży nieruchomości, modzie, czy też interakcji wielu ludzi z różnych zakątków globu.

Popularne spółki w metaverse. Najlepsze projekty metaverse

W wirtualnym świecie, prowadzić można wirtualne życie oraz wirtualne biznesy. To właśnie dlatego wiele popularnych firm zdecydowało się otworzyć swoje cyfrowe oddziały na popularnych platformach metaverse. Wśród nich znalazły się Nike, Snapchat, Gucci, Heineken, Disney, czy PKO Bank Polski! Przy współpracy z platformą Roblox, Nike stał się jedną z największych światowych marek, która postanowiła przenieść się do metaverse. Nowy projekt Nikeland, pozwoli graczom angażować się w różne dyscypliny sportu i zarabiać na tym realne pieniądze. Modowa marka Gucci w maju 2021 roku udostępniła na platformie Roblox przestrzeń Gucci Garden. Klienci mieli okazję zapoznać się z wizją dyrektora kreatywnego marki, Alessandro Michele, który zaprezentował w metaświecie elementy limitowanej edycji firmy. Snapchat to kolejna spółka w metaverse, która ogłosiła wprowadzenie awatarów wykorzystujących 3D Bimojis. Te filtry wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość, która przenosi wygląd użytkowników do cyfrowego świata i pozwala zmieniać ubrania oraz twarze w zależności od nastroju. Firma oferuje również okulary Spectacles AR, które rzutują obraz przed oczami, zamieniając pole widzenia użytkownika w wirtualny ekran komputera, na którym może odbierać wiadomości, grać w gry i komunikować się w świecie cyfrowym oraz rzeczywistym jednocześnie. Heineken w ekosystemie Decentraland przedstawiła swoje wyjątkowe piwo. Jego reklama przedstawia "piwo bez kalorii, bez ukrytych składników i... bez piwa". Ta żartobliwa kampania miała miejsce w metaverse w obecności globalnego szefa Heinekena, Brama Westenbrinka. Chociaż w wirtualnym świecie Heineken nie może oferować swojego standardowego produktu to uważa, że nadrzędnym celem firmy jest jednoczenie i socjalizacja ludzi. Wejście do wirtualnego świata ma to ułatwić.

Akcje metaverse, czyli spółki giełdowe powiązane z wirtualnym światem

Jeżeli jesteś sympatykiem dopiero rodzącej się idei metaverse i uważasz, że w przyszłości może ona być jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki, to… z pewnością masz rację. Według obecnych estymacji branża ta do 2030 roku ma być warta 1,3 biliona dolarów (przy obecnej wartości około 68 mld dolarów).

Prognozowana wartość branży metaverse w kolejnych latach, do 2030 roku. Źródło: precedenceresearch.com

Działające na niej od samego początku firmy mogą być więc tymi, które zdobędą dla siebie największy kawałek tego potencjalnie ogromnego tortu. Spora część bezpośrednio i pośrednio powiązanych z rozwojem metawersum podmiotów jest publicznie notowana na giełdach, głównie na Wall Street. Sprawdźmy jakie akcje metaverse są obecnie najpopularniejsze i w które z nich warto byłoby zainwestować? Jest to przekrój spółek oferujących sprzęt, oprogramowanie oraz usługi przydatne w świecie zdominowanym przez Web3.

Meta Platforms (META)

Pierwszą i najważniejszą jeżeli chodzi o akcje metaverse jest oczywiście Meta Platforms - firma, która spopularyzowała ten termin w 2021 roku i zasygnalizowała swoje całkowite oddanie koncepcji zmieniając swoją nazwę w tym samym roku. Prezes Mark Zuckerberg od dawna wierzył w ideę metawersum, nabywając w 2014 roku producenta zestawów słuchawkowych wirtualnej rzeczywistości Oculus VR za 2 miliardy dolarów. Jeśli Meta przejmie nawet niewielki kawałek całego handlu prowadzonego za pośrednictwem metaverse, długoterminowi inwestorzy powinni zostać sowicie wynagrodzeni. Na razie potrzeba jednak sporo cierpliwości, gdyż oddział firmy Reality Labs odpowiadający za rozwój metaverse stracił 10,2 mld dolarów w 2021 roku i 5,8 mld dolarów w pierwszej połowie 2022 roku. Sam Zuckerberg twierdzi natomiast, że straty będą się pogłębiać.

Meta Platforms (META), źródło: Degiro.com

Nvidia (NVDA), akcje metaverse

Zdaniem części analityków większy potencjał inwestowania w metawersum leży w firmach zajmujących się sprzętem, które będą wspierać oprogramowanie wirtualnego świata. Nvidia, innowacyjna firma produkująca układy scalone, warta 420 miliardów dolarów, jest jednym z głównych kandydatów do skorzystania na potencjalnym boomie metaverse. Nvidia jest dostawcą najwyższej klasy chipów w takich dziedzinach jak sztuczna inteligencja, wydobywanie kryptowalut i gaming, teraz pozycjonuje się dodatkowo w kierunku wirtualnych rzeczywistości. Nawet jeśli platforma Nvidii do projektowania 3D, Nvidia Omniverse, nie jest żyłą złota, to pozycja lidera na rynku procesorów graficznych daje NVDA palmę pierwszeństwa do wzrostu przy metaverse’owym boomie.

Nvidia (NVDA), źródło: Degiro.com

Unity Software (U)

Podczas gdy wcześniej wymieniona Nvidia zapewnia ekspozycję na sprzęt niezbędny w metaverse, Unity to spółka odpowiedzialna za stronę samego oprogramowania. Popularny silnik gier wideo 3D Unity, który pozwala programistom tworzyć zasady rządzące cyfrowymi światami, cieszy się bardzo dużym udziałem w rynku na platformach mobilnych, PC i konsolach. Firma w swoim raporcie 2021 chwali się 5 miliardami miesięcznych pobrań aplikacji zbudowanych w Unity, a jej celem jest również przejęcie znacznej części rynku metaverse. Unity oferuje darmowe sesje szkoleniowe dla profesjonalistów na temat rzeczywistości rozszerzonej, światów cyfrowych i tego, jak budować w VR. Z tego powodu Unity Software wygląda obecnie bardzo ciekawie jeżeli chodzi o akcje metaverse.

Unity Software (U), źródło: Degiro

Roblox (RBLX)

Platforma Roblox już drugi raz pojawia się w tym artykule. Pozwala ona użytkownikom na tworzenie własnych gier i jest jedną z pierwszych popularnych platform, która postanowiła zainwestować w metaverse. Posiada obecnie własny cyfrowy ekosystem i cyfrową walutę Robux. Każdego dnia wirtualny świat Roblox odwiedza ponad 50 milionów użytkowników. Pomimo spadków na rynku cyfrowych aktywów, aktywność w tym ekosystemie cały czas się rozwija.

Roblox (RBLX), źródło: Degiro

Matterport (MTTR)

Najmniejsza ze spółek pod względem kapitalizacji jeżeli chodzi o potencjał w branży metaverse. Tym samym jednocześnie posiadająca największe pole do dynamicznego wzrostu. Firma Matterport na co dzień zajmuje się mapowaniem 3D realnego świata, między innymi na rynku nieruchomości. Wykorzystanie możliwości firmy w metawersum wydaje się nieść ze sobą spory potencjał.

Matterport (MTTR), źródło: Degiro

Metaverse. Jak wejść w świat metawersum?

Odpowiedź na pytanie „jak wejść w metaverse” nie jest jednoznaczna, proces ten będzie się bowiem różnił w zależności od platformy. Możesz wejść do metawersum jako gość, mając tylko komputer lub smartfona - choć aby naprawdę uczestniczyć we wszystkich doświadczeniach z nim związanych potrzebujesz dodatkowo portfela kryptowalutowego, okularów rzeczywistości rozszerzonej lub zestawu VR (na przykład platformy Horizon od Meta). Jednym z popularniejszych metaświatów jest ten oferowany przez Decentraland. Platforma promuje się jako „świat stworzony przez użytkowników”, który możesz otworzyć z poziomu przeglądarki lub pobrać na swoje urządzenie. Musisz posiadać również portfel kryptowalutowy, które podepniesz do platformy (bez tego możesz skorzystać z niej jedynie jako gość). Aby w pełni skorzystać z metawersum niezbędne jest stworzenie swojego awatara. Proces przypomina trochę budowanie postaci w grze RPG lub tworzenie Sima. Przygoda zaczyna się na Genesis Plaza, który jest odpowiednikiem miejskiego rynku. Co dalej? Rozpocznij eksplorację świata metaverse i sprawdź jakie daje możliwości.

Metaverse. Jak zainwestować w tę przestrzeń?

Oprócz możliwości inwestowania w przestrzeń metaverse poprzez kupno akcji spółek bezpośrednio i pośrednio z nią związanych, możesz inwestować również w samym metaverse. Ponownie, w zależności od platformy będzie to wyglądało różnie, jednak pozostańmy przy przykładzie Decentralandu. W Decentraland można dokonać zakupu wirtualnych działek o nazwie LAND. W tym celu potrzebujesz jednak tokena MANA, natywnej kryptowaluty Decentraland. MANA możesz po prostu nabyć na giełdzie lub zdobyć w ramach różnych aktywności oraz gier dostępnym w metawersum. Decentraland oferuje dostęp do mini-gier, kasyn oraz pozwala realizować questy. Inwestując swój czas możesz więc zdobyć tokeny MANA, które są oficjalną walutą tego konkretnego metaświata.

Mapa działek w Decentraland. Źródło: market.decentraland.org

Prawdopodobnie najtrudniejszym sposobem na zdobycie MANA jest oferowanie swoich usług w wirtualnym świecie. Możesz też samemu zaprojektować przedmioty, które sprzedasz na wirtualnym rynku. Podobnie jak na tradycyjnym rynku nieruchomości inwestorzy zarabiają na spekulacji oraz flipowaniu działek. Zasada jest prosta: kupić LAND w atrakcyjnym miejscu za niską stawkę i sprzedać za jak najwyższą kolejnemu inwestorowi. W Decentraland można również dokonać zakupu przedmiotów kolekcjonerskich: wszystkie są dostępne w formie niewymiennych tokenów NFT. Artykuł pokazał jak wyglądają spółki w metaverse, perspektywiczne akcje metaverse oraz sposoby wejścia do metawersum oraz inwestycji w tym świecie na przykładzie platformy Decentraland.

Komentarze

Ranking giełd