Według najnowszego raportu Kantar BrandZ, Apple osiągnęło historyczny kamień milowy, stając się pierwszą marką na świecie wycenioną na bilion dolarów. Raport podkreśla również imponujące wzrosty wartości innych marek technologicznych oraz rosnące znaczenie sektora sztucznej inteligencji (AI).
- Apple osiągnęło wartość biliona dolarów, utrzymując pozycję lidera trzeci rok z rzędu, według raportu od Kantar BrandZ,
- Marki z listy Global Top 100 wzrosły o 20%, osiągając 8,3 biliona dolarów,
- Tymczasem całkowita kapitalizacja rynkowa Apple przekroczyła 3,321 bln dol., wyprzedzając firmy tj. Microsoft i Nvidia.
Apple jako lider
Apple stało się pierwszą marką na świecie wycenioną na bilion dolarów, co jest dowodem na jej zdolność do przetrwania w trudnych warunkach rynkowych.
Utrzymując pozycję lidera trzeci rok z rzędu, dołączyła ona do gigantów takich jak Google, Microsoft i Amazon, którzy odgrywają kluczową rolę w codziennym życiu.
Sukces Apple pokazuje, jak ważne są silne, różnorodne i wyróżniające się marki w obliczu globalnych zakłóceń gospodarczych. Firma ta ogłosiła niedawno plan wprowadzenia nowych funkcji związanych ze sztuczną inteligencją od firmy OpenAI do swoich produktów.
To jednak nie spodobało się Elonowi Muskowi (amerykańskiemu miliarderowi stojącymi za gigantami tj. Tesla i SpaceX), który obawia się uszczerbku na prywatności danych użytkowników.
McDonald's, mimo że nie jest marką technologiczną, również skutecznie wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania zamówień i dynamicznych menu boardów, co pozwala mu na ciągły rozwój.
Z kolei NVIDIA, dzięki wzrostowi wartości marki o 178%, awansowała na 6. miejsce w rankingu, co podkreśla rosnącą siłę AI.
Facebook (Meta) powrócił do pierwszej dziesiątki po roku nieobecności, a Oracle po raz pierwszy znalazło się w tym elitarnym gronie. Te przykłady pokazują, iż inwestycje w sztuczną inteligencję i innowacje technologiczne przynoszą znaczące korzyści.
Globalne trendy i wzrost wartości marek
Raport od Kantar BrandZ 2024 podkreśla odporność najlepszych marek. Łączna wartość marek z listy Global Top 100 wzrosła o 20%, osiągając 8,3 biliona dolarów, co jest blisko najwyższego poziomu 8,7 biliona dolarów, odnotowanym w 2022 roku.
Od momentu wprowadzenia tej listy w 2006 roku, wartość marek w Top 100 wzrosła o 474%. Próg umożliwiający dołączenie do pierwszej setki wzrósł z 4 miliardów dolarów do 19 miliardów dolarów, co stanowi skok o 354%.
W rankingach kategorii zauważalne są znaczące zmiany w różnych sektorach przemysłu. W kategorii alkoholu, marka Corona stała się najcenniejszym piwem na świecie, dzięki ekspansji na rynki takie jak Brazylia, Chiny i Republika Południowej Afryki, przy jednoczesnym utrzymaniu silnej pozycji w Meksyku.
Nike utrzymuje pozycję lidera w kategorii odzieży, jednak konkurencja zbliża się coraz bardziej. Zara, dzięki wzrostowi wartości marki o 47%, awansowała o 24 miejsca na 70. pozycję. Lululemon, z innowacyjnym podejściem do sportu, odnotowało wzrost wartości marki o 24%, po raz pierwszy trafiając do Top 100.
Louis Vuitton pozostaje najcenniejszą marką luksusową z wyceną 130 miliardów dolarów. Hermès, dzięki zwiększeniu ekskluzywności i cen premium, osiągnął wzrost wartości marki o 23%.
Netflix awansował na 4. miejsce w kategorii mediów i rozrywki, notując wzrost wartości marki o 51%. To efekt zwiększonej liczby subskrybentów i działań takich jak zakaz udostępniania haseł.
Amazon utrzymuje pozycję lidera w handlu detalicznym ze wzrostem wartości marki o 6%. Innowacje w dostępności produktów i elastyczność cenowa w reakcji na zmieniające się zachowania konsumentów zapewniły również sukcesy firmom takim jak Lowe's, Aldi i TJ Maxx.
Aktualna sytuacja na wykresie AAPL
Kurs akcji firmy Apple wzrósł w ciągu ostatnich 24 godzin o ponad 4,54%. Obecnie plasuje się ona, jako najcenniejsza firma na świecie oraz drugie najcenniejsze globalne aktywo. Za akcje AAPL trzeba obecnie zapłacić 216,60 dol. W ciągu ostatniego roku ich wartość wzrosła o 18,12%.
Wykres AAPL. Źródło: tradingview.com
Komentarze