Chyba bez zbytniej przesady możemy napisać, że The Polacy to najgłośniejsza polska kolekcja NFT ostatnich tygodni. Nie było ich dotąd zbyt wiele, a jak wskazują badania, Polacy nie lubią NFT. Mimo to warto opowiedzieć coś o tym projekcie.
Tekst powstał w ramach współpracy z The Polacy, dzięki której będziemy mogli dać Wam jedno NFT z kolekcji. Akcja odbędzie się na
Twitterze i zakończy w sobotę 22.10.2022 o 15:00.
The Polacy to projekt zainspirowany kolekcją The Saudis, której popularność eksplodowała w lipcu tego roku. Łącząc elementy charakterystyczne dla Saudyjczyków z formułą znaną z pionierskich CryptoPunks, seria ta stała się ich pierwszą narodową pochodną. The Polacy sięgnęli po podobne założenie, dostosowując je do polskich warunków. Liczba obrazków w kolekcji to 2137 (nawiązanie do memów z papieżem), a elementy grafik opierają się na stereotypach polskości (ale nie tylko) - znajdziemy tu m.in. butelki wódki, ciupagi, husarskie skrzydła, wszechobecną biel i czerwień.
The Polacy zadebiutowali pod koniec sierpnia na platformie OpenSea i w krótkim czasie zyskali popularność wśród fanów kryptowalut znad Wisły, stając się wejściówką do ich klubu. Projekt otrzymał wsparcie ze strony startupu HashUp i jego założyciela Szymona Jankowskiego, a w budowę community włączyły się także inne firmy oraz postacie z branży, wśród których możemy wymienić m.in. Cookie3, Egerę, Web3 Devs Poland i Filipa Pawczyńskiego - twórcę Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin.
Wszyscy wymienieni byli także organizatorami Degen Party #1 - imprezy adresowanej do polskiej społeczności Web3, która odbyła się na początku września w Warszawie (
relacja). Biletem wstępu na wydarzenie było NFT The Polacy. Początkowo przynależność do tego klubu, była jedyną dodatkową korzyścią dla posiadaczy niewymiennych tokenów z kolekcji. Aktualnie, zgodnie ze stroną, The Polaków znajdziemy na 673 adresach w sieci Ethereum, co może odpowiadać w przybliżeniu liczbie ich właścicieli.
Po spotkaniu się z pozytywnym odbiorem zaczęły pojawiać się plany rozwoju projektu. Oprócz tego, że Degen Party #1 nie było ostatnią imprezą The Polaków, społeczność organizuje się też przy okazji innych wydarzeń - przekładem wspólny transport na berlińskie Next Block Expo. Na
nagraniu na Twitterze sprzed tygodnia (33 minuta), pojawiły się też informacje o nadchodzącej współpracy pomiędzy kolekcją i marką Kubota, w ramach której The Polacy mają trafić na kultowe klapki. Już teraz można kupić koszulki z ich nadrukami, a kilka grafik zawisło na ścianach galerii.
NFT na ścianach galerii
The Polacy wyszli poza blockchain Ethereum i nie mówimy tu znowu o koszulkach czy naklejkach. 7 października odbyło się otwarcie
Deep Space Gallery, przy ulicy Hożej 35 w Warszawie. Interaktywna galeria łącząca sztukę, design, NFT i concept store to miejsce, za którego powstaniem stoi jeden z twórców The Polaków. Na jej ścianach nie mogło więc zabraknąć wydruków kilku portretów z kolekcji.
The Polak na otwarciu Deep Space Gallery - autor: Filip Szkopiński
The Polacy to tylko jeden z elementów galerii. Oprócz ich wystawiania, Deep Space oferuje także wprowadzenie do świata metaverse i tokenów NFT, stanowiąc swego rodzaju ambasadę Web3.
Czy Polacy polubią NFT?
W tym miejscu zadajmy sobie pytanie:
NFT, a komu to potrzebne? Odpowiedź brzmi: jeżeli patrzymy na ten temat wyłącznie z perspektywy drogich 8-bitowych grafik
być może nikomu. Jeśli do artykułu dotarły osoby spoza rodziny The Polaków, mogły ucieszyć się z tego fragmentu. Polacy są podobno najbardziej sceptycznie nastawionym do NFT narodem świata. Dowodem ma być badanie, według którego na 1000 tweetów o NFT publikowanych w naszym kraju, 227 prezentuje negatywny sentyment.
Pomimo braku źródeł, prawdziwość informacji może potwierdzać jej pozytywny odbiór, który dominował w wywołanej przez nią dyskusji. Bardziej wiarygodny
raport wskazuje, że
ze słowem NFT zetknął się co piąty Polak (dla porównania w USA o NFT nie słyszało tylko 7% populacji). W badaniu Hill+Knowlton Strategies znajdziemy też inne interesujące dane:
- 15% ankietowanych Polaków twierdzi, że NFT to oszustwo
- 30% ankietowanych uważa, że NFT to jedynie chwilowa moda, która szybko przeminie
- 37% wskazuje, że jest to inwestycja obarczona ogromnym ryzykiem (i tutaj zgadzamy się całkowicie)
W tym miejscu musimy wrócić do tezy z początku rozdziału, ponieważ
NFT to nie tylko sztuka i śmieszne 8-bitowe obrazki. Niewymienne tokeny w swojej istocie są aktem własności unikalnego przedmiotu, utrwalonym na blockchainie. Gdy spojrzymy na to z tej perspektywy zakładając, że blockchainy takie Ethereum przetrwają pokolenia, otrzymujemy niebywałe możliwości.
Uważamy, że (prawie) każda forma promowania nowych technologii jest warta wspierania. Lubimy projekty, które nie są nastawione na pompę i zysk. The Polacy to bardziej wizytówka części polskiej społeczności kryptowalut, lub symbol przynależności do niej. Co do perspektyw cenowych nie obiecujmy, że nie stracicie na tym pieniędzy. NFT to wyjątkowo ryzykowny obszar inwestycyjny i odradzamy wkraczanie do niego pod wpływem wizji zarobienia łatwych pieniędzy.
Komentarze