Kryptowalutowy gigant inwestycyjny Grayscale opublikował optymistyczny raport na temat metaversum, szacując, że „możliwości rynkowe” wprowadzenia metaversum do głównego nurtu mogą być warte ponad 1 bln USD w ciągu najbliższych kilku lat.
Autorami listopadowego raportu zatytułowanego „The Metaverse, Web 3.0 Virtual Cloud Economies” są szef działu badań firmy Grayscale David Grider oraz analityk Matt Maximo. Duet bada rozwijający się sektor głównie z perspektywy otwartych światów metawersyjnych wspieranych przez „połączoną gospodarkę kryptowalutową”, taką jak Decentraland.
W raporcie podkreślono, że
platformy metaverse zintegrowane z tokenami kryptowalutowymi, zdecentralizowane usługi finansowe, takie jak staking i pożyczki, niezbywalne tokeny (NFT), zdecentralizowane zarządzanie i zdecentralizowane przechowywanie w chmurze
„stworzyły nowe doświadczenie online”, które szybko przyciąga nowych użytkowników.
10-krotny wzrost użytkowników metaverse
Analizując dotychczasowe dane portfeli metaverse od początku 2020 roku stwierdzono, że baza użytkowników wzrosła od tego czasu dziesięciokrotnie i osiągnęła w czerwcu 2021 roku poziom 50 tys.
W porównaniu z innymi segmentami Web 3.0 i Web 2.0, użytkownicy wirtualnego świata Metaverse są wciąż we wczesnym stadium rozwoju, ale jeśli obecne tempo wzrostu zostanie utrzymane, ten wschodzący segment ma potencjał, aby stać się głównym nurtem w nadchodzących latach – czytamy w raporcie.
Raport podkreśla, że nie brakuje inwestorów, którzy stawiają na potencjał tego sektora.
Zgodnie z raportem, w trzecim kwartale pozyskano 1 mld USD w branży gier blockchain. Stanowi to 12% wszystkich funduszy zebranych w całym sektorze kryptowalut w tym kwartale.
Optymistyczne perspektywy metaverse
Badacze zwracają uwagę na szereg kluczowych czynników, które mogą znacząco przyczynić się do rozwoju sektora metaverse, w tym rosnącą średnią ilość czasu wolnego i pieniędzy przeznaczanych na cyfrowe hobby, kulturową zmianę z gier premium na gry free-to-play oraz innowacje Web 3.0, takie jak play-to-earn.
Globalne przychody z gier w wirtualnym świecie wyniosły 180 mld USD w 2020 roku, z czego „wydatki premium” stanowiły około 40 mld USD. Szacuje się, że sektor ten może przyciągnąć ponad 400 mld USD do 2025 roku.
Komentarze