Meta straciła na metaversie 13,72 mld USD

Marzenie Marka Zuckerberga o przyszłości w metawersum kosztuje inwestorów sporo pieniędzy. W raporcie opublikowanym po zakończeniu środowej sesji giełdowej spółka Meta wskazała, że jej oddział Reality Labs, który zajmuje się technologiami i projektami związanymi z wirtualną rzeczywistością, wykazał w czwartym kwartale 2022 roku stratę w wysokości 4,28 mld USD.
Łączna strata Reality Labs w 2022 roku wyniosła 13,72 mld USD. Przychody firmy w czwartym kwartale wyniosły 727 mln USD, a w całym roku jedynie 2,16 mld USD. Straty są zatem sześciokrotnie wyższe niż przychody, które odpowiadają jedynie za 2% całkowitej sprzedaży firmy Meta. Reality Labs projektuje sprzęt i oprogramowanie na potrzeby rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, w tym gogle Quest i projekt metawersum Horizon Worlds. Pomimo tak fatalnych danych, kierownictwo Meta było w stosunkowo dobrych nastrojach podczas środowej prezentacji wyników kwartalnych, ponieważ firma przekroczyła ogólne prognozy dotyczące przychodów, dziennej i miesięcznej liczby aktywnych użytkowników oraz średniego przychodu na użytkownika. Co najważniejsze, firma osiągnęła 32,1 mld USD przychodu we wszystkich działach i aplikacjach, bijąc prognozy na poziomie 31,53 mld USD.

Metawersum zyska popularność w drugiej połowie dekady

W lipcu Meta ogłosiła, że podnosi cenę gogli Quest 2 VR o 100 USD. Firma wskazała wówczas, że podwyżka cen była konieczna, aby uwzględnić presję inflacyjną. Następnie Meta wprowadziła droższy zestaw Quest Pro VR, sprzedając go firmom za 1500 USD. W połowie ubiegłego roku Zuckerberg mówił w rozmowie z Jimem Cramerem z CNBC, że w drugiej połowie dekady ma nadzieję „przyciągnąć do metawersum około miliarda ludzi, którzy będą wydawać tam setki dolarów”. Zanim jednak marzenia założyciela Facebooka staną się rzeczywistością, Meta musi wydać wiele miliardów dolarów na rozwój technologii VR i rzeczywistości rozszerzonej, które leżą u podstaw koncepcji metawersum. Udziałowcy na razie nie są zachwyceni wynikami. Meta straciła w ubiegłym roku prawie dwie trzecie swojej wartości, ponieważ koszty metawersum gwałtownie wzrosły, a główna działalność reklamowa firmy w Internecie ucierpiała z powodu problemów gospodarczych, zwiększonej konkurencji ze strony TikToka i aktualizacji polityki prywatności Apple, ograniczającej targetowanie reklam.

Komentarze

Ranking giełd