Co to jest Move-to-Earn?
Psychologowie już dawno odkryli, że grywalizacja aktywności jest świetnym sposobem na dostarczenie bodźców i motywowanie ludzi do wykonywania zadań. Wystarczy spojrzeć na aplikację fitness Fitbit, która od momentu uruchomienia w 2009 roku zgromadziła ponad 31 milionów użytkowników. I to tylko wśród osób, które korzystają z niej raz w tygodniu. Jest to wystarczająco solidny dowód słuszności tej koncepcji. Kolejnym świadectwem jest Axie Infinity. Klasyczne gry online mogą mieć swoją własną wewnętrzną gospodarkę. Przykładowo Fortnite ma V-Bucks, a Roblox ma Robux. Nie są to jednak prawdziwe tokeny. Są one powiązane z kontem gracza, więc nie można ich wypłacić i sprzedać na otwartym rynku. Axie Infinity udowodniło, że wirtualne aktywa w grze mogą być tokenizowane, a więc można nimi handlować. Umożliwia to technologia blockchain w połączeniu z smart kontraktami. Możliwość handlowania aktywami w grze na otwartym rynku, od NFT jak Axies i działek po token AXS, sprawiła, że wielu ludzi mogło utrzymać się z grania. Wcześniej taka możliwość była zarezerwowana dla nielicznych, którzy byli wystarczająco dobrzy, aby dostać się do zawodów e-sportowych lub zdobyć wystarczającą liczbę fanów na platformach streamingowych. Axie Infinity położyło podwaliny pod realny model play-to-earn. Od tego czasu na rynku pojawiło się wiele podobnych projektów. Niektóre z nich nie wydały jeszcze swoich wyczekiwanych gier, jak na przykład Otherside czy Illuvium od Yuga Labs (znanej z Bored Ape Yacht Club). Jednak oba projekty mają już w obiegu swoje tokeny, ApeCoin (APE) i Illuvium (ILV). Bazując na tej dynamice, Move-to-Earn (M2E) jest naturalnym połączeniem aplikacji fitness z grami opartymi na tokenach. Niektórzy już zaczęli nazywać nową kategorię gier Move-to-Earn mianem FitnessFi, w której "Fi" oznacza finanse. W końcu tokeny umożliwiają rozprzestrzenianie się wewnętrznej ekonomii gry na zewnątrz. Podobnie GameFi reprezentuje gry blockchain, a DeFi to termin zbiorczy dla zdecentralizowanych finansów, opartych na smart kontraktach.Gry Move-to-Earn (M2E) - 3 Przykłady
Tak jak gry P2E nagradzają użytkowników za granie w nie, tak gry M2E nagradzają ich za aktywność fizyczną. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu GPS, akcelerometru, magnetometru, czujnika zbliżeniowego i żyroskopu w smartfonie. W sumie stanowią one solidny fundament dla inteligentnych urządzeń do śledzenia kondycji fizycznej. Oprogramowanie w postaci gier M2E wykorzystuje ten sprzęt, aby stworzyć kompletne narzędzie do zarabiania pieniędzy. Pierwszym takim projektem jest Genopets, działający na blockchainie Solana.1. Genopets
Dochód pasywny dla osób fizycznych jako zachęta do pozostania aktywnym fizycznie.Podróż Genopets M2E zaczyna się od zdobycia grywalnych NFT. Są to stworzenia Genopets podobne do Axies w Axie Infinity. Jednak w przeciwieństwie do Axie, która wymaga od użytkownika zakupu trzech NFT, aby rozpocząć rozgrywkę, Genopets oferuje ich darmowe wybijanie. Obecnie dostępne są 3333 Genopets Genesis, a ich cena minimalna wynosi 47,5 SOL (~2500 USD). Podobnie jak Axie posiada AXS, Genopets także wykorzystuje swój własny, natywny token - GENE. Gdzie w takim razie w grę wchodzi aspekt fitnessu? Genopet służy jako Twój cyfrowy fitnessowy awatar. Wraz z rosnącą codzienną aktywnością rośnie też wirtualne stworzenie. Objawia się to w jego wyglądzie i atrybutach. Następnie możesz poprowadzić swojego rozwijającego się Genopeta przez przygody w Genoverse. W pewnym sensie Genopety stanowią pomost między fizycznymi atrybutami użytkownika a wirtualnym światem.
2. STEPN
W przeciwieństwie do jednego tokena Genopets, STEPN ma dwa:In collaboration with the @Stepnofficial team, Sneaker #9999 NFT is up for auction on //t.co/fCVvH9zy7U and #FTXApp with 100% of the proceeds going to charity through the FTX Foundation! ?
Auction: //t.co/Zl28sb572Y pic.twitter.com/DuCNEKpLZj — FTX (@FTX_Official) May 9, 2022
- Green Satoshi Token (GST): Token użytkowy w grze, służący do wybijania NFT i innych wydatków.
- Green Metaverse Token (GMT): Token zarządzania, który daje graczom prawo głosu w rozwoju projektu.
Komentarze